Nyheter
– Bedre enn forventet
Fjoråret ble nok et annerledes-år i dagligvarebransjen, og ikke minst krevende for supermarkedene. Forholdene tatt i betraktning, kom Coop Mega-kjeden likevel greit igjennom 2022.
Rentehevinger og gallopperende strøm-, drivstoff- og matvarepriser har lagt betydelig press på nordmenns privat-økonomi. Og i uår er det gjerne den som selger mavarene rimeligst, som vinner forbrukernes gunst. Slik var det også i 2022. Likevel opplever kjededirektør Stian Lysaker i Coop Mega at kjeden i stor grad klarte å holde på kundene.
– Det gikk bedre i 2022 enn våre opprinnelige prognoser tilsa, og vi var vekstvinner i vårt segment i seks-syv måneder, konstaterer han.
Buttet etter ferien
Under pandemien fikk landets supermarkedskjeder et løft. I et nedstengt samfunn var det de gode matopplevelsene folket samlet seg om. Mange hadde mer penger mellom hendene, og mye ble brukt på gode råvarer.
– Men etter at folk kom hjem fra sommerferien i fjor, var det nesten som å slå av en bryter. Mange hadde reist utenlands for første gang på tre år, og kanskje brukt litt mer enn planlagt. Samtidig steg prisene raskt, og det fikk nok mange til å holde igjen, sier kjedesjefen.
Mer kampanjevarer
– Hvordan merket dere taktskiftet i Coop Mega?
– Salget av produkter på priskampanje økte kraftig. I løpet av året gikk den opp fra 23 til 28 prosent. Ellers har vi hatt en sterk økning i salget av egne merkevarer, men det gjelder ikke bare de rimeligste alternativene. Men det er ingen tvil om at folk er blitt mer økonomisk bevisste. Det ser vi godt på bruken av medlemskupp og kuponger, forteller Lysaker.
– Vi ser også tendenser til at enkelte splitter handelen mellom flere butikker, på jakt etter de beste kuppene. Mange bruker også tilbudsapper.
Godt rustet
– Det er lite som tyder på at nordmenn får bedre økonomi med det første. Hvordan skal dere møte den utfordringen?
– For det første har vi med noen få unntak nå oppgradert hele butikkmassen til nytt konsept, og det gjør at vi står godt rustet i konkurransen. Kjeden har nå et helhetlig uttrykk, og vi ser at kundene liker det.
– Men trange økonomiske tider spiller vel ballen i hendene på lavpriskjedene?
– Det blir sikkert tøft, og det blir viktig for oss å få frem de gode tilbudene våre, og vise at kundene får verdi for pengene, sier Lysaker.
Hjemmerestauranten
Kjededirektøren tror imidlertid at det også kan være momenter ved situasjonen som tipper i Coop Megas favør.
– Når folk får dårligere råd, kutter de først ut på restaurantbesøkene. Det kan igjen bety at de tar igjen med å kose seg litt mer hjemme, slik vi så under pandemien. Da var det dessuten mange som la seg til nye vaner, der interessen for mat generelt, og det å lage mat fra bunnen av, økte kraftig. Jeg ser ikke bort fra at vi får se mer av «hjemmerestauranten», og da skal vi være der og sørge for gode råvarer og inspirasjon, forsikrer Lysaker.
– Hvilke planer har dere ellers for 2023?
– Vi skal fortsette å utvikle oss, og gjøre ting så enkelt som mulig både for ansatte og kunder. Ellers har vi to-tre nye butikker på blokka, som vi håper kommer i løpet av året.