Nyheter

Landbruks- og matminister Sandra Borch mener dagligvarekjedene skrur opp prisen på leverandørenes merkevarer samtidig som de setter ned prisen på sine konkurrerende egne merkevarer.

Borch med emv-kritikk

Landbruks- og matminister Sandra Borch mener dagligvarekjedene dumper prisene på sine egne merkevarer og lar merkevareleverandørene ta støyten.

Publisert Sist oppdatert

­Torsdag gjennomførte landbruks- og matminister Sandra Borch og næringsminister Jan Christian Vestre en serie møter med dagligvarekjeder og -leverandører. Hensikten var å skaffe seg et bedre bilde av prisdannelsen i bransjen, samtidig som de oppfordret aktørene på det sterkeste til å ikke øke prisene mer enn de absolutt må.

I tillegg varslet Vestre at han vil sette i gang en marginstudie som skal finne ut av hvor pengene i bransjen havner, og dessuten hvordan prisdannelsen blir til.

Dumper emv-prisene

Overfor Dagligvarehandelen uttrykker Borch bekymring over at dagligvarekjedene fremmer sine egne merkevarer i kampen om å fremstå som billigst – på bekostning av merkevareleverandørene.

– Det uheldige er at kjedene setter prisen opp på for eksempel Gildes produkter, og setter ned prisen på sine egne merkevarer.

– Gjør de det?

– Ja, det ser du jo på prisene når du går i butikkene!

Påstanden møtes med forundring i Norgesgruppen og Coop Norge.

Kjenner seg ikke igjen

– Det er en påstand vi ikke kjenner oss igjen i, fastslår Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Norgesgruppen.

– Det er en urimelig påstand, og vi kjenner oss ikke igjen. Vi imøteser den varslede marginstudien, og forventer at den vil gi et godt faktagrunnlag for diskusjoner om forholdene i dagligvarebransjen fremover. For øvrig har Coop den største andelen av Gilde-produkter, sammenlignet med de andre kjedene, sier Ingvill Størksen, direktør for politikk og myndighetskontakt i Coop Norge.

– Coop er opptatt av å tilby gode priser, godt utvalg og god kvalitet til våre kunder og to millioner medeiere. Emv er en viktig bidragsyter til dette, i tillegg til merkevarene. Verdenssituasjonen gir økte kostnader på en rekke innsatsfaktorer. Leverandørene signaliserer økte priser regelmessig gjennom media og til oss og vi forhandler hardt for å holde prisene nede, sier hun.

Imøteser marginstudie

Både Størksen og Rømmerud sier de ser frem til resultatene av næringsministerens marginstudie foreligger.

– Vi har forklart hva som gjør at prisene går opp. Og utviklingen som skjer her hjemme, er den samme som skjer internasjonalt. Vi ser frem til den varslede marginstudien, for denne debatten må bli mer faktabasert enn den er i dag, sier Rømmerud.

– Coop er meget positiv til dette. Studien må se både på hele produktbredden, og på utviklingen over tid i hele verdikjeden. Den må bidra til å bygge forståelse for bransjens konkurranseforhold, sesonger og dynamikk. Vi forventer at det vil bidra til en mer faktabasert og konstruktiv debatt. Generelt ser vi at marginene på leverandørsiden er vesentlig høyere enn i handelen, sier Størksen, og legger til:

– Samtidig må vi huske at situasjonen vi står i akkurat nå er ekstrem, og skyldes krig og pandemi. Den er ikke særnorsk, men slår minst like hardt i alle vestlige land. Prisveksten i Norge har vært svakere enn i eksempelvis Danmark og Sverige.

Powered by Labrador CMS