Nyheter

Direktør Erlend Vagnild Fuglum i Bryggeri- og drikkevareforeningen er bekymret for situasjonen for mange av drikkevareprodusentene i Norge. Foto: Bryggeri- og drikkevareforeningen

Drikkeåret 2022 ble bedre enn fryktet, men mange produsenter sliter nå

Forbruket av brus, øl, flaskevann, energidrikker og sider falt med totalt 5,3 prosent i 2022, men er fortsatt langt over «normalåret» 2019.

Publisert Sist oppdatert

Det viser oppsummeringen av 2022 fra Bryggeri- og drikkevareforeningen. Vi snakker om store tall:

  • Totalt 1,1 milliarder liter drikke, helt presist 1.061.572.775 liter, er rapportert fra medlemsbedriftene.

  • Volumet er 5,3 prosent lavere enn pandemiåret 2021, men 4,4 prosent foran 2020, som også var sterkt preget av pandemien.

  • Drikkevolumet i 2022 er det hele 15,6 prosent foran siste «normalår», altså 2019.

Mange faresignaler

Målt i volum ble 2022 bedre enn direktør Erlend Vagnild Fuglum i Bryggeri- og drikkevareforeningen fryktet. Likevel er det nok å bekymre seg for:

– Vi så gjennom 2022 tydelig at grensehandelen var på vei opp igjen, og mot slutten begynte særlig småskalaprodusentene å merke at folk snur mer på krona med en tydelig fallende trend de siste månedene av fjoråret.

Samtidig er han opptatt av at volumet ikke sier nok om hvordan det egentlig går med bransjen.

– Drikkevareprodusentene har over flere år nå opplevd betydelige kostnadsøkninger på råvarer, emballasje og transport. De rekordhøye kraftprisene kommer på toppen og gjør utfordrer driften til alle. De små og mellomstore har lite å gå på, og for en god del er situasjonen kritisk. Flere har permittert store deler av arbeidsstokken og redusert produksjon for å komme seg helskinnet gjennom vinteren. Vi har også sett flere eksempler på avvikling og konkurser, sier Fuglum til Mat og marked.

Verre nå enn under pandemien

Bryggeri- og drikkevareforeningen måler jevnlig stemningen ute i medlemsmassen. Den siste målingen ga et slående resultat:

– Produsentene er mer bekymret for driften nå enn de var under pandemien. Så selv om volumene holdt seg gode gjennom 2022 er vi litt urolige for hvordan bildet vil se ut når vi gjør opp tallene for 2023. Mangfoldet i bransjen presses nå, sier Fuglum.

Kategori for kategori

Her er noen nøkkelpunkter i de største drikkekategoriene for 2022, med Fuglums kommentarer i kortform:

  • Brus: 566,5 millioner liter (-5,9 % fra 2021)

Salget i 2022 overgås bare av salget i 2021. Andelen sukkerfri bruk er økt til 66 %, med andre ord en forsterket verdensrekord.

  • Øl: 304,5 millioner liter (-7,7 %)

Volumet er det nest beste noensinne, bare slått av koronaåret 2020. Nedgangen er noe større for import (-10,2 %) enn for norskbrygget øl (-7,4 %). Eksporten økte med 9,8 % – med Sverige, Danmark og Storbritannia som de desidert største markedene.

  • Vann: 101,5 millioner liter (+0,9 %)
Andelen sukkerfri brus i Norge steg i 2022 til hele 66 prosent. Her er vi fortsatt best i verden. Illustrasjon: Bryggeri- og drikkevareforeningen

For tredje gang i historien ble det solgt over 100 millioner liter. 2022-salget overgås bare av tropeåret 2018. Stillvann vokste mest i 2022 – opp 18 %.

  • Energidrikk: 73,1 millioner liter (+ 7,5 %)

Ny rekord, men veksttakten har avtatt. Veksttakten i 2022 var 7,5 %, som er den lavest registrerte årsveksten siden 2015. For første gang faller salgsvolumet for sukkerholdige energidrikker (- 1,8 %). Andelen sukkerfrie energidrikker har økt fra 9 % i 2014 til 35 % i 2022.

  • Sider: 16,0 millioner liter (-7,7%)

Sider har hatt jevn og god vekst i snart 15 år, men målt mot pandemi- og rekordåret 2021 med stengte grenser og null grensehandel ble det nedgang. 2022 ble uansett tidenes nest beste år for sider.

Powered by Labrador CMS