Foto: Opplysningskontoret for brød og korn

Forbrukerne vil ha norsk brød

Publisert: 27. januar 2023 kl 09.22
Oppdatert: 27. januar 2023 kl 10.09

Under årets Kornkonferanse som ble arrangert torsdag 26. januar, ble en ny rapport i regi av Matkornpartnerskapet lagt fram. Her kommer det fram at 60 prosent av forbrukerne legger stor vekt på at brødet er norsk.

­80 prosent mener også at om produsenten gir brødet et norsk navn, så må kornet i melet være norsk. Det er slett ikke alltid tilfelle, og nå tar kornbransjen grep for å øke norskandelen og merke brødet bedre.

–Det er mange brød som fremstår som norske, men som stort sett er bakt på importert mel. Skal du være sikker på at brødet er norsk, må du se etter Nyt Norge-merket, sier markedsjef Jan Sverre Nordstad i Nyt Norge i en pressemelding.

– Stadig flere korn- og bakervarer merkes med Nyt Norge etter at Matkornpartnerskapet har økt ambisjonene for norsk kornbransje, det er bra for forbrukeren, for ingen liker å bli lurt, avslutter Nordstad.

Hele 3 av 4 forbrukere tror at brødet i butikken stort sett er norsk. Forbrukerne oppgir at norsk opprinnelse først og fremst er viktig i kategorier der de har en oppfatning av at det allerede finnes et godt utvalg av norske produkter. Det er altså ikke alltid tilfelle. Hvorfor tror så norske forbrukere at særlig brødet de finner i butikken er norsk?

– Noe av forklaringen ligger nok i at produktene oppfattes som ferske i den forstand at produktene fremstår nybakte og i noen tilfeller nystekte. Selve benevnelsen på brødene bidrar nok også all den tid brødene har navn som for eksempel «norsk tindebrød». Det er grunn til å tro at mange norske forbrukere vil bli overrasket over hvor mange «norske» brød som ikke er basert på norske råvarer, sier analytiker Håvard Ose i Mediacom Insight, som har gjennomført undersøkelsen.

Undersøkelsen viser også at kunnskapen om norsk matproduksjon sine fortrinn er varierende blant forbrukere.

– Norsk mat og matkorn holder høy kvalitet. Vi vet at forbrukerne vil ha bærekraftig mat. Klima, miljø, mattrygghet, støtte til norsk matproduksjon og arbeidsplasser, samt selvforsyning er viktige drivere for valget av norsk brød og korn. Vi tar denne opplysningsutfordringen på alvor, og skal jobbe aktivt for å sørge for at fobrukerne tar gode informerte valg i butikken. Sammen skal vi løfte norskandelen enda mer, sier leder av Opplysningskontoret for brød og korn, Torunn Nordbø.

Fakta
Matkornpartnerskapet er et forpliktende samarbeid mellom alle aktørene i verdikjeden hvor målet er 90 prosent norskandel i matkorn innen 2030. I dag ligger norskandelen på 55-65 %.
Nyt Norge er den best kjente merkeordningen for mat og drikke i Norge. Og den eneste merkeordningen som garanterer at råvaren er norsk og at maten er produsert og pakket i Norge.
Opplysningskontoret for brød og korn sitt formål er å drive generisk opplysnings- og informasjonsvirksomhet om norskprodusert korn og norskproduserte bakervarer, på vegne av alle aktørene i verdikjeden.
Kornundersøkelsen 2022: Stiftelsen Norsk Mat og Opplysningskontoret for brød og korn, gjennomført av MediaCom Insight og Norstat, representativt utvalg av forbrukere.

Ledige stillinger – Dagligvarejobb