Nyheter

Foto: Meny

Norske jordbær på plass i butikkene

Nye dyrkningsmetoder har utvidet den norske jordbærsesongen fra to til fire måneder. Nå er de allerede på plass i alle landets Meny-butikker.

Publisert Sist oppdatert

­– Vi selger mer norske bær enn før, noe som er svært gledelig, sier Steinar Lauritsen, kjedeansvarlig for frukt og grønt, i en pressemelding.

Ved å ta i bruk tunneler, ny teknologi og nye dyrkningsmetoder, leverer de norske bøndene nå jordbær fra midten av mai helt til midten av september. De har økt sin årlige produksjon med 40 prosent. Dette er godt nytt for forbrukerne, som gjerne synes de norske jordbærene er best på smak. Samtidig er det godt nytt for norske bønder.

– Vårt mål er å tilby mest mulig norske jordbruksvarer. Både fordi vi ønsker å støtte norske bønder og norsk landbruk, og fordi de norskproduserte varene har svært høy kvalitet. I Meny heier vi på kortreist mat, fremholder Lauritsen.

Pilene når gjelder norskandel peker i riktig retning i Meny, både for grønnsaker, poteter og bær.

I 2022 var snaue 30 prosent av alle bærtypene solgt i Meny norske, en økning på 5,1 prosentpoeng fra året før.

Lauritsen regner med – om været blir omtrent som i fjor – å selge 10 prosent mer norske jordbær i år. Økningen skyldes i hovedsak mer såkalte table-top-dyrkede bær, det vil si dyrking i kasser over bakken, som blant annet gir mer forutsigbare avlinger.

Høsten 2021 etablerte Norgesgruppen «Jordbærløftet» med mål om å øke salget av norske jordbær betydelig. Sammen med Gartnerhallen, Bama og jordbærbøndene definerte Norgesgruppen tiltak for større og mer stabil produksjon.

– Vi skal være best på frukt og grønnsaker, derfor er vi glade for at nettopp våre butikker får de første norskproduserte jordbærene, sier Lauritsen i pressemeldingen.

Fra uke 23 har alle Meny-butikkene norske jordbær.

Powered by Labrador CMS