Nyheter

Orkla har blant de høyeste marginene i dagligvarebransjen

De store leverandørene, som Orkla, har de beste marginene i dagligvarebransjen, mens dagligvarekjedene er langt ned på listen, skriver Nettavisen.

Publisert Sist oppdatert

Analyseselskapet Emendors lønnsomhetsrapport for dagligvarebransjen viser at Orkla er blant selskapene som driver med aller størst margin i bransjen. 3 av de 17 mest lønnsomme selskapene på lista er Orkla-selskaper.

Helt øverst ligger Imperial Tobacco Norway AS, som har hatt en margin på 21,1 prosent i gjennomsnitt for perioden 2018 til 2021. Procter & Gamble som står bak merkenavn som Head & Shoulders, Gillette og Pampers, er nummer to på lista med 20,4 prosent i margin.

Orkla Confectionary & Snacks kommer ut som tredje mest lønnsomme selskap på listen med en margin på 19,4 prosent.

Dagligvareekspert Odd Gisholt sier til avisen at de høye marginene også viser at Orkla har mange sterke merkenavn.

– Orkla har flere merker som folk er villig til å betale for, sier Gisholt.

Orkla Foods er nummer ti på lista, og har 15,9 prosent i margin. På 17. plass, med 10,3 prosent i margin, kommer Orkla Care med merker som Lano, Solidox og Zalo.

– Det gir et uriktig bilde å sammenlikne handel og industri. Vi binder mer kapital, har høyere kostnader for vår del av verdikjeden og vi tar høyere risiko, sier Håkon Mageli, konserndirektør for kommunikasjon og bedriftsforhold i Orkla, til Nettavisen.

Dagligvarekjedene ligger langt nede på margin-lista. Norgesgruppen, med Kiwi og Meny, ligger på 35. plass med en margin 6,6 prosent, mens Rema 1000 har 3,6 prosent og Coop 2,7 prosent. I K Lykke AS, altså Bunnpris, har margin på 5,7 prosent.

Les saken og se hele lista her.

­

Powered by Labrador CMS