Nyheter

Daglig leder og GroGro-gründer Malin Bruset inviterer til jakt på gullbilletter fra 12. mars og frem mot påsken.

GroGro med påskejakt: Hvem finner gullbilletten?

I uke 11 lanserer GroGro påskejakt for store og små i barnemathyllene i 1600 dagligvarebutikker. 20 gullbilletter er gjemt i leverandørens økologiske «Råwbars». For finnerne vanker det fine premier.

Publisert Sist oppdatert

– Det er totalt 20 gullbilletter som vil spres over hele landet i Norgesgruppens og Coops butikker, samt hos Oda. Alle som finner en billett, vinner 60 Råwbars fra GroGro. Og de som finner billettene som er nummerert fra én til fem, vil også vinne 2000 kroner på et gavekort som kan brukes overalt, forteller daglig leder og gründer Malin Bruset.

Alle kjeder

Startskuddet for kampanjen går i forbindelse med et event i lekeparken Oslo Mikrolekeri 12. mars, med både influensere og presse til stede.

– Deretter skal informasjon om kampanjen som går frem til påske, spres gjennom media. Vi syntes det var en fin ting å koble det opp mot påsken, som en slags påskeeggjakt. Vi har arrangert skattejakter tidligere, noe som har vært veldig populært, forteller Bruset.

– Hvilke kjeder i Norgesgruppen og Coop er det som berøres av dette?

– Vi er inne i alle kjeder, og alle butikker som har våre Råwbars, tar del i kampanjen. Vi vil sørge for at hver kjede har minst én gullbillett som ligger gjemt, forsikrer hun.

Innpass i Kiwi

– Er kampanjen knyttet til nyheter, eller alle Råwbar-produkter?

– Dette gjelder Råwbars generelt. Vi har ingen produktnyheter i dette vinduet: vår februarnyhet er at vi har fått bedre distribusjon. Nå er vi nemlig også inne i Kiwi, forteller GroGro-sjefen.

– Har de tatt inn alt?

– De har tatt inn to av de tre Råwbar-variantene, det samme som vi har inne i de andre kjedene. I Oda har de alle variantene inne. Nå som vi har fått innpass i Kiwi, er vi inne i totalt 1600 butikker, i tillegg til Oda.

Økologisk

Produktsortimentet til GroGro består så langt av fire varianter smoothies, to grøter og to måltider, i tillegg til nevnte Råwbars.

– Alle produktene er økologiske og glutenfrie, de lages uten melk og inneholder aldri nøtter. Dette er ikke noe vi markedsfører veldig sterkt, men det gjør jo produktene mer inkluderende. De kan spises av alle.

– Hvem er de nærmeste konkurrentene deres?

– Når det gjelder de ferske produktene våre, er det ingen som gjør noe lignende. Det som gjør oss unike, er at vi lager produkter med ingredienser som er så like som det du har hjemme på kjøkkenet som mulig. Dette er fersk mat, ikke nedkokte pureer og konsentrater, men ordentlige råvarer. Produktene våre smaker annerledes; de smaker hjemmelaget, og de beholder fibrene og de naturlige smakene fra frukt og bær, fremholder Bruset.

– Vi pleier å si at «vi lager mat til barn, ikke barnemat». All mat skal være god, også for de små, poengterer hun.

De ferske GroGro-produktene er kaldpresset, noe som øker holdbarheten betraktelig.

– Kaldpressing benyttes i mange sammenhenger, men ikke innenfor fersk barnemat. Det er faktisk bare to produsenter i verden vi vet om som var før oss, én i Amerika og én i Europa.

Etterspurt

Bruset har stor tro på at produktene vil slå an også i Kiwi, slik de har gjort andre steder.

– Vi ser at produktene er etterspurt. Det er stadig flere som lager barnemat fra grunnen av hjemme, og tilbakemeldingene fra disse er at de savner alternativer for «mat på farten» i butikkene. Så disse produktene lokker nye kunder til barnemathyllene, sier Bruset, og legger til:

– Frem til nå har vi hatt mye frivillig listing, og halvparten av de 150 butikkene vi er inne i med de ferske produktene, har tatt oss inn på bakgrunn av etterspørsel fra kundene.

Også i nettbutikken Oda har GroGro hatt stor fremgang.

– Da vi lanserte de første produktene i november 2020, var det I Oda, og så kom vi ut i de første dagligvarebutikkene i februar 2021.
I dag utgjør produktene våre over 20 prosent av barnematsalget i Oda.

Mer enn dobling

– Jeg hører jo at du ikke er innfødt nordmann. Betyr det kanskje at GroGro finnes i Sverige, også?

– Vi lanserte noen av produktene ganske raskt i Sverige, og har i dag full listing av våre Råwbars i alle Axfood-kjedene, svarer Malin Bruset på klingende svensk.

– Men Norge er det klart største markedet vårt, legger hun til.

I fjor omsatte det unge selskapet barnematprodukter for 16,6 millioner kroner. I år regner Bruset med å mer enn doble omsetningen, til hele 37 millioner kroner.

– Det er basert på den farten vi har i markedet nå, og den nye distribusjonen, forteller hun.

GroGro teller i dag fire ansatte, men blir kanskje fem i løpet av året. Produksjonen er lagt til utlandet. De ferske produktene lages i Nederland, mens Råwbar-produksjonen foregår i Bulgaria.

– Vi har vært veldig nøye i valget av samarbeidspartnere. Den bulgarske produsenten er kjent for sin økologiske produksjon og er dyktig.

Powered by Labrador CMS