Nyheter

Fra høyre: Adm. direktør Kenneth Hamnes i Kavli Holding, adm.direktør Kristine Aasheim i Q-Meieriene og Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Hovedorganisasjonen Virke.

Q-Meieriene blir medlem i Virke

Q-Meieriene har meldt seg inn i Virke. Målet er å bygge en sterkere allianse for å opprettholde konkurransen i meierisektoren, og å overbevise Stortinget om å endre kurs i melkepolitikken.

Publisert Sist oppdatert

­– Vi i Q-Meieriene kjemper en tøff kamp for konkurranse på like vilkår i meierisektoren. Vi trenger flere støttespillere i denne kampen, og når Hovedorganisasjonen Virke har dette som ett av sine satsningsområder er vi en god match, sier administrerende direktør Kristine Aasheim i Q i en pressemelding.

Virke, som allerede organiserer flere av de store dagligvarekjedene, har engasjert seg kraftig mot regjeringens planer for meierisektoren, som de tror vil redusere konkurransen.

Nå håper de den nye alliansen vil bidra til å overbevise politikerne om at regjeringens modell slår dårlig ut både for norske forbrukere, melkeprodusenter og anvendelsen av norsk melk på lengre sikt.

– Meierivarer utgjør 15 prosent av forbrukernes handlekurv. Når landbruksministeren vil fjerne virkemidlene som gir Q mulighet til å konkurrere på rettferdige vilkår, rammes konkurransen og forbrukerne, fremholder Bendik Solum Whist, direktør i Virke dagligvare.

Powered by Labrador CMS