Ask Media kjøper Dagligvarehandelen
Ask Media AS kjøper Dagligvarehandelen av Medier og Ledelse AS. – Med kjøpet av ett av de sterkeste merkevarenavnene i fagpressen, så styrker vi vår posisjon ytterligere innen norsk fagpresse, sier Nils Vanebo, styreleder i Ask Media AS.
Fagpresseforlaget Ask Media, som har sitt hovedkontor på Kirkenær i Grue kommune, utgir fra før ni heleide fagblader, i tillegg eier de 49 prosent i Havnemagasinet. Nå etablerer de datterselskapet Dagligvarehandelen AS, som blir formell utgiver av avisen og nettstedet Dagligvarehandelen.no. Are Knudsen og Yngve Knutsen fortsetter som henholdsvis redaktør og salgssjef for Dagligvarehandelen.
– Vi er svært glade for at vi har landet prosessen med å overta Dagligvarehandelen. Dagligvarehandelen dekker en av Norges største og mest spennende bransjer. Vi har lenge hatt et ønske om å komme inn på denne arenaen, og vi gjorde også et forsøk i 2006 da vi etablerte fagbladet Kjøpmann. Men konkurransen med Dagligvarehandelen og den gang Handelsbladet FK ble for tøff, og vi valgte å legge ned Kjøpmann etter et par år. Derfor er det ekstra gledelig at vi nå er tilbake i dagligvarebransjen etter kjøpet av Dagligvarehandelen, sier Nils Vanebo i en pressemelding.
Vanebo påpeker at transaksjonen er et signal på at Ask Media er sterke i troen på fagblader sin posisjon i mange år fremover.
– Samtidig står også fagpressen overfor store utfordringer, ikke minst knyttet til digital innovasjon og teknologi. Dagligvarehandelen vil fortsatt utgis som papiravis, samtidig som vi kommer til å styrke den digitale satsingen, fremholder han.
Medier og Ledelse overtok Handelsbladet FK i 2013, og kjøpte Dagligvarehandelen to år senere. Da ble de to avisene slått sammen og beholdt navnet Dagligvarehandelen. Magne Lerø, som eier Medier og Ledelse, peker på at god lønnsomhet i Dagligvarehandelen har gjort det mulig å drive flere mindre publikasjoner.
– Vi har hatt to år med underskudd og har mistet kultur- og pressestøtte. Ved å selge Dagligvarehandelen gir det oss kapital slik at vi kan satse videre på Samtiden, Dagens Perspektiv, Friluftsliv og Reiseliv 1, sier Lerø.
Ask Media utgir fra før følgende fagblader: Aktuell Sikkerhet, Bedre Gardsdrift, Horeca, HMS-magasinet, HRmagasinet, Renholdsnytt, Retailmagasinet, Tekstilforum, Treindustrien.