Forbrukere i 2024 er mer selektive med hva de kjøper og hvor, viser BCGs ferske rapport.
Forbrukere i 2024 er mer selektive med hva de kjøper og hvor, viser BCGs ferske rapport.

BCG: Forbrukerne skvises fra flere kanter

Ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) viser at forbrukere over hele Europa sliter økonomisk. Snacks og alkohol faller mest.

73 prosent av de spurte sier at prisen på varer og tjenester har økt i første halvdel av 2024. Samtidig har ikke lønninger og sparing holdt tritt: 25 prosent av de spurte sa at inntekten deres falt i første halvdel av 2024, og 28 prosent klarer ikke spare like mye som før, heter det i pressemeldingen fra BCG.

Kutter unødvendigheter

Denne levekostnadsspagaten fører også til at konsumet av såkalte ikke-essensielle varer går ned. Snacks (-15 %) og alkohol (-15 %) har de største netto nedgangene på tvers av produktkategorier i BCGs rapport, i tillegg til klær – som har en nedgang på hele 20 prosent.

– Den sannsynlige forklaringen ligger i at markedet har to distinkte forbrukersegmenter i ulike ender av skalaen; en prisfølsom gruppe som reduserte forbruket sitt med 35 prosent i første halvdel av 2024, og en annen, mer motstandsdyktig gruppe, som økte forbruket sitt med 22 prosent, hovedsakelige drevet av kjøp av varer av høyere kvalitet eller dyrere merker, sier Andreas Malby, leder for BCGs forbrukerpraksis i Europa. 

«Alt var billigere før» 

I rapporten European Consumers Are Optimistic But Still Not Spending intervjuet BCG over 7.000 forbrukere i Danmark, Frankrike, Tyskland, Sverige og Storbritannia. Norske forbrukere var dessverre ikke inkludert i denne utgaven, men fra august til september målte SSB den største prisnedgangen for matvarer i en september måned noensinne. Matprisene samlet falt 2,2 prosent fra august til september, som er rekord målt mot sammenlignbare tall tilbake til 1979. 

 

Powered by Labrador CMS