Nyheter
Betaler 11,2 millioner for å delta på Grüne Woche
Staten punget ut med 11,2 millioner kroner for å delta på årets utgave Grüne Woche i Berlin. Og det er det vel verdt, mener landbruksministeren.
Norske landbruksministere har gjennom 30 år deltatt på mat- og landbruksmessen Internationale Grüne Woche (IGW) i Berlin.
Her har man sørget for å vise frem norske landbruksprodukter fra utvalgte regioner, og dessuten friste med Norge som reisemål. Hit kommer ikke bare representanter for primærnæringene, men også den norske næringsmiddelindustrien og de største dagligvarekjedene.
Men hva koster herligheten? Det lurte Senterpartiets stortingsrepresentant Geir Pollestad på, og fikk skriftelig svar fra landbruks- og matminister Olaug Bollestad:
– Kostnadene for deltagelsen blir dekket i fellesskap av det offentlige og utstillerne i form av deres egeninnsats. Den totale økonomiske kostnaden for det offentlige for deltagelsen på IGW 2020 er 11,2 millioner kroner, og om lag 20 prosent av disse midlene blir fordelt på de tre regionene som deltar, skriver Bollestad, og fortsetter:
– Om lag 9 prosent av de totale kostnadene blir dekket inn gjennom salg fra restaurantdriften på messen. Jeg vil også minne om den omfattende medieomtalen som IGW får og spesielt omtalen av utstillerne i regionale og lokale media.
Bollestad mener IGW er en fin plattform for å presentere Norge som et mål for mat- og reiseinteresserte fra Tyskland, og poengterer at det er den største internasjonale messen for mat og landbruk, og en viktig tysk forbrukermesse.
– Deltagelsen har også en viktig politisk side. Tyskland har utviklet IGW til å bli en sentral møteplass, et «Davos for landbrukspolitikk». Hvert år er den tyske landbruksministeren vert for et ministermøte for over 70 kollegaer fra hele verden, skriver statsråden.
11,2 millioner kroner til Grüne Woche er til sammenligning bare en drøy tredjedel av hva Staten ved Kulturdepartementet, Utenriksdepartementet og Næringsdepartementet brukte på bokmessen i Frankfurt høsten 2019. Staten sponser den satsingen med 30 millioner kroner. Resten av finansieringen – 22 millioner kroner – kommer fra andre kilder, blant andre Forleggerforeningen, Oslo kommune og Thon Hotels.