Nyheter

DLF-priser til Mills, Orkla og Lerum

Mills, Orkla og Lerum ble prisvinnere under høstmøtet til Dagligvareleverandørenes Forening (DLF).

Publisert Sist oppdatert

Prisene ble delt ut torsdag 20. oktober. DLF Bærekraftspris gikk til Mills AS for Klimaarbeid i Mills, DLF Innovasjonspris ble tildelt Orkla Confectionery & Snacks Norge for Kims Air Crunch og DLF Merkevarepris ble tildelt Lerum AS for merkevaren Lerum.

– Vinnerne av DLF Utmerkelser er strålende eksempler på hva merkevareleverandørene bidrar med som verdiskapere og samfunnsaktører. Årets vinnere og finalister viser bredden av våre medlemmers betydelige bidrag til marked og samfunn. Disse bedriftene viser vei som gode eksempler for bransjen og gir nytte for forbrukerne, sier Helge Hasselgård, administrerende direktør i DLF, i en pressemelding.

Lerum fikk merkevareprisen

DLF Merkevarepris ble tildelt Lerum AS for merkevaren Lerum. Denne prisen skal tydeliggjøre merkevarens styrke og posisjon i samfunnet og vi ønsker å dele gode løsninger for å inspirere bransjen til å utvikle merkevarens posisjon.

Juryens begrunnelse: Årets vinner av DLF Merkevarepris er et merke med en lang historie. Vinneren har hele tiden vært tro mot sine verdier, samtidig som man har klart å utvikle merket gjennom kontinuerlig produktutvikling. Etter et fall i markedsandeler i 2017, satte de fokus på revitalisering og videreutvikling av produktporteføljen. I de senere årene har merket styrket seg gjennom smaksforbedringer og økt innovasjonstakt. Smak, sunnhet og design er viktige drivere i kategorien. Nylanseringer tilpasset ulike forbrukersegmenter har skapt vekst for merket, vekst i kategorien og begeistring hos forbruker. Merkevaren har med sine norske verdier i bunn gått fra å være en lokal bedrift til å være representert i de fleste norske hjem.

Øvrige finalister: Haugen-Gruppen AS med Twinings te og Orkla Confectionery & Snacks med Stratos.

Innovasjonsprisen til Orkla Confectionery & Snacks

Gjennom denne prisen ønsker DLF å trekke frem gode eksempler på bredden og kvaliteten i medlemmenes innovasjonsarbeid, og dele gode løsninger for å inspirere bransjen til fortsatt satsing på innovasjon i hele verdikjeden.

Foto Orkla fikk DLFs Innovasjonspris. Foto: Kilian Munch

Juryens begrunnelse: Årets vinner av DLFs innovasjonspris er en klassisk innovasjon. Man har tatt utgangspunkt i viktige drivere innen et segment i vekst, og lansert et produkt som tilfører noe nytt, og som har tiltrukket nye forbrukere til kategorien. Produktet spiller på ønsker om variasjon, smak og en unik spiseopplevelse. Vinneren av innovasjonsprisen har skåret høyt på smakstester, oppnådd høy prøving og gjenkjøp, og nådd en yngre målgruppe – selv om produktet kan spises av alle. Lanseringen har tilført verdi for handelen, og skapt begeistring hos forbrukere.

Øvrige finalister: Orkla Home & Persnonal Care med Tøyvask på kartong og Ringnes med Farris Frus.

DLFs nye bærekraftspris til Mills

Prisen skal tydeliggjøre merkevarens mulighet til å være med på å løse noen av samfunnets utfordringer, samtidig som vi ønsker å dele gode løsninger og inspirere bransjen til å utnytte sin posisjon enda bedre.

Foto Den nyinnstiftede bærekraftsprisen gikk til Mills. Foto: Kilian Munch

Juryens begrunnelse: Årets vinner av DLF Bærekraftspris skårer høyt på kriteriene, og viser at de over tid har hatt en strukturert og helhetlig tilnærming til sitt bærekraftarbeid. Med sine ambisiøse bærekraftmål og detaljerte klimaregnskap jobber de målrettet, og setter strenge krav til både seg selv og sine samarbeidspartnere. Klimamålene og -planen er validert av Science Based Targets initiative. Vinneren dokumenterer meget solide resultater, til inspirasjon for andre. De oppfordrer til bransjesamarbeid, og involverer forbruker gjennom kampanjer og merking av emballasjen. De har gjennomført LCA-analyser på produkter i alle sine kategorier, og kunne i 2021 dokumentere 91 prosent reduksjon i egne årlige klimautslipp.

Øvrige finalister: Kavli Norge AS med Kavlis Bærekraftstiltak og Orkla Foods Norge med Klodemerket

Om prisene

DLF Innovasjonspris ble for første gang utdelt i 2007. DLF Merkevarepris og DLF Samfunnsansvarspris ble for første gang delt ut i 2016. I 2022 erstattes samfunnsansvarsprisen med DLF Bærekraftspris.

DLF er en interesseorganisasjon for uavhengige merkevareleverandører i dagligvare- og serveringsmarkedet.

­

Powered by Labrador CMS