Extra Råholt er Årets matgledebutikk i lavpris
Torsdag kveld feires Ostens dag på hotell Bristol i Oslo, og der kåres også vinnerne av Årets matgledebutikk 2024. I lavprisklassen gikk Extra Råholt helt til topps.
– Endelig! Nå har jeg vært med i ørten år uten å vinne, jublet butikksjef Frank Andersen, da det ble klart at Extra Råholt gikk helt til topps i konkurransen Årets matgledebutikk, som arrangeres av Tine i samarbeid med Dagligvarehandelen.
Seks ganger i finalen
Andersen har nemlig vært i finalen fire ganger tidligere med Extra Stovner, og kom i fjor i finalen med Extra Råholt.
Extra Råholt var for øvrig den aller første vinneren da konkurransen ble åpnet for lavprisbutikker, men den gang med en annen butikksjef.
– Dette betyr utrolig mye. Jeg er så stolt av de ansatte. Alle har vært med å dra lasset, og de har gjort det av lyst, sier Andersen.
Dedikerte ansatte
Han er ikke redd for å møte kundenes forventninger til Årets matgledebutikk det neste året.
Det er dessuten lønnsomt å jobbe med matglede.
– Nei, dette er slik vi jobber nå. Vi har dedikerte ansatte som lager smaksprøver hver uke, og som leverer langt over hva jeg kan forvente. For oss er det viktig å være det lille kneppet bedre enn konkurrentene våre, for vi er jo helt like på pris. Da bruker vi matglede for å få kundene over på vår side, sier Andersen, og legger til:
– Det er dessuten lønnsomt å jobbe med matglede. Det gir mersalg og ekstra fortjeneste på de riktige produktene.
Formidabel mobilisering
I juryens begrunnelse (se lenger nede i artikkelen) heter det blant annet at « Hele butikken har fine sameksponeringer og naturlige ekstraeksponeringer i tillegg til at vareplasseringen i kjøl bidrar stort til følelsen av matglede».
Også fra kjedeledelsen i Extra vanker det skryt etter seieren.
– Extra Råholt har vært oppe i tetsjiktet i mange år. De har hatt flere pallplasser, men i fjor kom de ikke i fjor på pallen. Det var en stor skuffelse, som har ført til at de har foretatt en formidabel mobilisering. Den har bidratt til engasjement både i butikken og lokalt. Dette er selvsagt vi i Extra-kjeden ekstra stolte av, sier en fornøyd Andreas Ruud, leder for drift og opplæring i Extra.
På de neste plassene fulgte Obs Steinkjer og Rema 1000 Namsos. Dette er juryens begrunnelser:
1. plass
Vinneren av Årets matgledebutikk i Lavpris drives av en sammensveiset gjeng av stolte og ivrige ansatte. Det er tydelig engasjement og samarbeid på tvers av avdelinger. Dette er en butikk i toppklasse hva gjelder grunnleggende varetrykk. Hele butikken har fine sameksponeringer og naturlige ekstraeksponeringer i tillegg til at vareplasseringen i kjøl bidrar stort til følelsen av matglede.
Det er kreative og bugnende smaksprøver, og fokus på lokal mat og effektfulle kombinasjoner av nonfood-sortiment sammen med ferskvarer. Det er juryens oppfattelse at denne butikken har tatt kjedekonseptet sitt til et solid nivå.
Når butikken i tillegg har hatt høyt fokus på de ulike kampanjeperiodene i Årets matglede og kan vise til et solid salgsløft i perioden, er det ikke vanskelig å annonsere at førsteplassen i Årets matgledebutikk Lavpris 2024 er Extra Råholt.
2. plass
Andreplassen går til en butikk som leverer utrolig bra på butikk-konseptet sitt. I denne butikken finner du svært fine disker, bugnende styrteksponeringer og en forseggjort, stor lokalmatavdeling. Det er mange sameksponeringer og stort varetrykk både i kjøleskapene, kampanjediskene og småkjølere. Det er meget god prismerking, bra med kampanjeplakater, orden og ryddighet. Hyggelige, håndskrevne skilt med oppskrifter, egne ostefat og egenprodusert kremostbase, i tillegg til det nest høyeste salgsløftet av alle finalistene, løfter denne butikken opp til en velfortjent andreplass.
Det er gledelig å annonsere at andreplassen i Lavpris går til Obs Steinkjer.
3. plass
På en solid tredjeplass er en butikk med flotte sameksponeringer og var en av de beste butikkene vi besøkte med tanke på aktivisering, prismerking, hygiene og orden. Denne butikken er veldig ren og ryddig! Det er stort engasjement i butikken rundt Årets matglede og det merkes på det vanvittige varetrykket, og på det kreative uttaket rundt å kombinere kjedens egne kampanjer med Årets matglede-kampanjen.
Denne butikken har også det mest solide salgsløftet i perioden, og det er en glede å annonsere at tredjeplassen i Lavpris går til Rema 1000 Namsos.