Nyheter

Coops medlemmer tjener opp bonus ved å skanne strekkoden «gjenbruk» på undersiden av handlenettet. Foto: Fotograf Engebakken

Får over åtte millioner for å droppe plastposen

Gjenbruksbonus på handlenett gjør at salget av plastposer går kraftig ned i Coops butikker.

Publisert Sist oppdatert

Som eneste dagligvareaktør tilbyr Coop gjenbruksbonus ved bruk av handlenett, for å motivere kundene til å velge bort plastbæreposen.

– Dette er bra for miljøet og det er bra for kundene som får én krone i bonus for hver gang de bruker handlenettet. Våre medlemmer har tjent opp godt over åtte millioner kroner i gjenbruksbonus i år, sier Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge, i en pressemelding.

– Det tar tid å endre vaner, men vi ser en positiv utvikling. Med gjenbruksbonus sparer medlemmene våre fire kroner ved å bruke handlenett i stedet for å kjøpe plastpose. Dette er et positivt og tydelig insentiv for kundene, og vi får svært god respons, fremholder Lutnæs.

Stadig flere Coop-medlemmer får nemlig øynene opp for handlenettene. I 2022 brukte over 340 000 medlemmer handlenettet, opp fra cirka 250 000 i 2021. Opptjent gjenbruksbonus for Coops medlemmer har økt for hvert år, og i fjor tjente kundene opp 8,5 millioner kroner i gjenbruksbonus.

Gjenbruksbonusen er en del av kjøpeutbyttet som Coops medlemmer automatisk får utbetalt til sin medlemskonto i februar året etter opptjeningsåret. Medlemmene kan selv se hvor mye de har tjent opp i gjenbruksbonus i Coop-appen eller ved å logge inn på «Min side».

Det er et felles mål i handelsbransjen å få ned salget av plastposer. I 2017 ble Handelens Miljøfond etablert, som Norges svar på EUs plastposedirektiv. Medlemmene i Handelens Miljøfond forpliktet seg til å betale inn 50 øre per solgte pose i kontingent til fondet. Fra 1 januar 2022 økte kontingenten fra 50 øre til 1 krone. Dette gjorde at plastposeprisen økte i butikk.

– Coop var med å etablere Handelens Miljøfond i 2017. Coop er representert i styret, og har vært med å vedta de strategiske målene for fondet. Vi tror bestemt at Coops kunder og medlemmer vil se positivt på å betale litt mer for bæreposen så lenge dette for eksempel går til opprydding av marint avfall, som er et kjempeproblem, eller bedre gjenvinningsløsninger, sier Lutnæs.

80 prosent av norske butikker og kjeder er medlem av Handelens Miljøfond, som har som mål å få ned salget med 50 prosent mellom 2016-2025. Nylig slapp også EU-kommisjonen sitt forslag til nye emballasjekrav. I forslaget stiller de blant annet krav til reduksjon i plastposeforbruk, hvor vi innen utløpet av 2025 kun skal bruke 40 plastposer hver i året.

– I fjor gikk plastposeforbruket ned med nærmere 13 prosent i Coops butikker sammenlignet med året før, opplyser Lutnæs.

­

Powered by Labrador CMS