Nyheter

Eplegull fra Carepacks er foreløpig de eneste som er nominert i både produkt- og markedsføringskategorien i Intensjonsavtalens utmerkelser fra helsemnyndighetene.

Hvem gjør mest for et sunnere kosthold?

Intensjonsavtalens utmerkelser 2022 deles ut av Helse- og omsorgsdepartementet for å belønne godt arbeid i henhold til intensjonsavtalen for et sunnere kosthold. Frist for å sende inn nominasjon er 15. november.

Publisert Sist oppdatert

Intensjonsavtalen har som mål å føre til et mer helhetlig og overordnet samarbeid mellom bransjen og myndighetene, slik at det blir enklere for forbrukerne å ta sunnere valg. Siden intensjonsavtalen er signert på nytt siden forrige tildeling, er kriterier for nominasjon og hvem som kan delta noe endret, skriver departementet på sin hjemmeside.

Aktører som har signert intensjonsavtalen eller tilslutningsavtalen, eller et datterselskap eller en del av et større selskap som har signert, kan delta. Det kan også Opplysningskontorene i landbruket og Norges Sjømatråd. Aktørene sender selv inn egne bidrag.

Kriterier

Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere produkter: Innovasjon, reformulering, prosessforbedring, porsjons- og pakningsstørrelser eller utvikling av nye produkter eller retter. Utmerkelsen skal særlig være innenfor volumkategorier.

Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere markedsføring: Tiltak for å fremme sunnere alternativer og valgmuligheter, herunder kommunikasjon og markedsføring, merking, inspirasjon, prisvirkemidler, produktplassering i butikk, kiosk, serveringssted eller lignende, for å påvirke forbrukeratferd rundt helse og kosthold.

Juryen består av medlemmer av referansegruppen for intensjonsavtalen som innehar spisskompetanse innen fagområdene produktutvikling, ernæring, markedsføring og forbrukertrender. Juryleder er Kristin Hollung, som leder avdeling mat og helse på Nofima.

Finalistene offentliggjøres i tilknytning til helse- og omsorgsministerens møte i næringslivsgruppen på matområdet høsten 2022, og vinnerne vil kåres som del av UMAMI arena, 14.-17. februar 2023.

Nominerte så langt

I kategorien Sunnere produkter er per i dag (10. november) følgende nominert:

  • Eplegull fra Carepacks, som hevder å være det sunneste chipsproduktet som er å finne i norsk dagligvarehandel
  • Idun Ketchup (Usøtet og uten tilsatt sukker) som er markedsledende i Norge, og har siden Intensjonsavtalens start doblet salget av sukkerreduserte varianter
  • Toro Tomatsuppe som nå har tre varianter med Nøkkelhull, og fortsetter å dulte folk til å ta sunnere valg

Nominerte i kategorien Sunnere markedsføring:

  • Eplegull fra Carepacks, som hevder å være det sunneste chipsproduktet som er å finne i norsk dagligvarehandel
  • Coop , som sammen med Coast Retail og Norges Sjømatråds bedriftsinitiativ har gjennomført kampanjen «Lyvefisken» som spiller på humor og selvironi for å reflektere over eget inntak av fisk

For 2021 var det Mills og Kiwi som vant Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser for sitt arbeid med sunnere kosthold.

­

Powered by Labrador CMS