Nyheter
Hvorfor har kaffen blitt dyrere?
De siste to årene har råvareprisene på arabica mer enn doblet seg. Hvorfor det?
Kaffe er den nest mest omsatte råvare på verdensmarkedet, og Norsk Kaffeinformasjon har forklart prisstigningen i en pressemelding. Kaffe er en råvare og handles på børs. En ubalanse mellom tilbud og etterspørsel får derfor konsekvenser for prisen. New York-børsen er den største når det gjelder kaffe, og her fastsettes prisen på arabica. Markedet kalles C-markedet, eller «commodity»-markedet, og prisen kalles C-prisen. I tillegg til C-markedsprisen på kaffe, betales ofte en «premium», altså en tilleggspris. Det kan være for en spesifikk kvalitet eller region/land, det kan være knyttet til sertifiseringer eller til bærekraft og sosialt ansvar.
C-prisen har vært kunstig lav i mange år, og som regel ikke gjenspeilet eller dekket produksjonskostnadene. Konsekvensen blir manglende investering i utstyr og drift, nyplanting, gjødsling og utvidelse av plantasjer. Produktiviteten går ned og avlingene reduseres.
Det urolige markedet har ført til at mange produsenter og tradere har avventet å selge i påvente av større forutsigbarhet både på utvikling av årets avling og markedets betalingsvillighet. Lavere tilbud og økt etterspørsel presser prisene ytterligere opp.
Verden opplever store klimautfordringer med ekstremvær, tørke, flom og stormer. I Sør- og Mellom-Amerika, som produserer mer enn 60 prosent av verdens kaffe, har plantesykdommer periodevis også ført til betydelig reduksjon i avlinger.
Mer enn 75 prosent av Norges kaffeimport kom i 2021 fra Brasil og Colombia. I 2021 opplevde Brasil frost og tørke, noe som førte til en betydelig nedgang i verdensproduksjonen. I en tid med stadig økende etterspørsel er dette en sentral årsak til at kaffeprisene har gått i været.
Og om ikke det var nok, har økte kostnader for drivstoff og shipping, uro i forsyningskjedene, høye gjødselpriser, mangel på arbeidskraft og høye dollarkurser i tillegg til ustabile politiske forhold og lokal inflasjon bidratt til ytterligere prisvekst.
Så vet du det, i tilfelle noen av kundene dine skulle spørre.