Nyheter
Knalltall for Nyt Norge
Nyt Norge er nå den merkeordningen i Norge som er mest kjent. – Jeg synes jo dette er knalltall, kommenterer Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.
4800 produkter fra 125 bedrifter er per i dag Nyt Norge-merket. Kjøtt er den største kategorien, fulgt av frukt/grønt, blomster og meieri.
Det har i år blitt oppdaget fem feilmerkinger av Nyt Norge. Fire av disse var produkter av norsk råvare, riktig merket med Nyt Norge, men som i tillegg var feilmerket med utenlandsk opprinnelsesland.
Rekordhøy kjennskap
Nyt Norge er nå den merkeordningen med høyest kjennskap i Norge: 94 prosent. Dermed har de passert Nøkkelhullsmerket, som er kjent av 92 prosent av befolkningen. I 2021 delte de førsteplassen med 93 prosent.
Det er verdt å merke seg at Nyt Norge-kjennskapen har økt fra 78 prosent i 2011 – et år da Nøkkelhullsmerket fikk hele 98 prosent kjenneskap i undersøkelsen. I 2020 og 2021 lå de helt likt, mens Nyt Norge nå har passert sunnhetsmerket. Disse to merkeordningen har en særstilling i Norge. På tredje plass kommer Fairtrade med 67 prosent kjennskap, fulgt av Brødskalaen på 61 prosent og Debio økologisk på 49 prosent.
Økt tillit
Stiftelsen Norsk Mat kan også fornøyd konstatere at tiliten til Nyt Norge-merket har økt siden i fjor, og er nå 71 prosent, tre prosentpoeng høyere enn i fjor. Men det er Brødskalaen som topper tillitsbarometeret.
På spørsmålet «hvordan vil du beskrive tilliten din til de ulike merkeordningene?», svarer 77 prosent at de har svært høy eller høy tillit til Brødskalaen, en økning på hele 6 prosentpoeng fra i fjor.
Den viktigste grunnen til at folk nå velger norsk mat, er at det er viktig å øke selvforsyningen i Norge. Dernest kommer at de er kortreist, samt at folk vil støtte den norske bonden, norske arbeidsplasser og norsk matindustri.
Undersøkelsen er årlig og gjennomføres av Mediacom Insight/Norstat.