Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer økte med 3,2 prosent fra juni til juli.
Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer økte med 3,2 prosent fra juni til juli.

Matvareprisene steg med 3,2 prosent i juli

Prisen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer i Norge har økt med 3,2 prosent fra juni til juli.

Publisert Sist oppdatert

Sjokoladeprisene var blant varene som økte mest fra juni til juli, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå. Spisesjokolade steg med 16 prosent, mens kokesjokolade steg med 21,1 prosent.

De siste tolv månedene har prisen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer i Norge økt med 4,9 prosent, viser SSBs tall.

Prisøkningen på mat og alkoholfrie drikkevarer var en viktig bidragsyter til å holde samlet prisvekst oppe i juli, skriver SSB.

– Det har vært vanlig at matprisene øker fra juni til juli, blant annet fordi årets jordbruksoppgjør og prisendringer fra leverandørene innfases. Til tross for signaler fra bransjen om at de vil bort fra ordningen med fast tidspunkt for prisforhandlinger, ser vi også i år en sterk og bred prisvekst på mat og drikke i juli, der de aller fleste varegruppene steg i pris, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Potetprisene falt med 13,3 prosent i den samme perioden, mens prisene på kål og melon falt med henholdsvis 12,3 og 12 prosent.

I løpet av de siste tolv månedene har prisen på fersk laks og ørret steget med 11,1 prosent. Mens prisene på ost og osteprodukter har steget med 7,3 prosent, har prisen på pærer gått ned 12,4 prosent i denne perioden.

Prisen på viltkjøtt har det siste året falt med 4,6 prosent. Bacon-prisene har gått ned 0,1 prosent, og prisen på storfe- og kalvekjøtt har steget med 4,8 prosent i den samme perioden.

Powered by Labrador CMS