NHH-professor etter pristest:
– Mer uvisshet uten prisjegere
Økonomiprofessor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole mener dagligvarekjedene bruker mer tid på å tilpasse prisene etter at prisjegerne ble kastet ut.
Andreassen kommenterer Nettavisens siste pristest, som ble et «knusende nederlag for Coop Extra».
Sjekket endringer i 24 timer
Nettavisens pristest skiller seg fra andre i den forstand at prisutviklingen på en rekke varer ble undersøkt to ganger i løpet av 24 timer hos Kiwi, Extra og Rema 1000. Undersøkelsen ble gjort på formiddagen mandag 21. oktober og deretter på morgenen dagen etter.
Prisundersøkelsen viser klare forskjeller i prisene på samme produkter.
– Forbudet mot prisjegere har gjort prisjusteringen mindre effektiv. Det betyr større prisvariasjoner for kundene, sier Tor Wallin Andreassen til Nettavisen.
Justeringer tar mer tid
Andreassen kommenterer endringene slik overfor Nettavisen i dag:
– Da prisjegerne var i butikken fikk man i løpet av dagen eller natten en oppdatering av prisene, slik at de matchet konkurrenten neste dag. Etter at de ble hevet ut, får du en senere tilpasning på prisene. Det gjør at butikkene blir hengende i uvisshet i en liten periode.
Professoren mener Nettavisen test viser at det er «kampanjeaktige varer og underliggende kostnadsstrukturer, som leder til større prisvariasjon enn tidligere».