Nyheter

Spars beslutning om å gå for 100 prosent Fairtrade-merkede roser har bidratt mye til Fairtrade-veksten i Norgesgruppen.

Norgesgruppen økte Fairtrade-salget med 40 prosent i 2014

Bananer og roser var de store driverne for Fairtrade-veksten, og endringer i store varegrupper som bananer har stor effekt på totalvolumet.– Nå er vi spente på om vi klarer å opprettholde trykket, sier Line Wesley-Holand, fagsjef etisk handel i Norgesgruppen.

Publisert Sist oppdatert

Hovedårsakene til Fairtrade-veksten er bananer, som også er Debiosertifiserte, og Spars beslutning om kun å selge Fairtrade-roser.

– Spar har gjort et godt grep som utgjør en forskjell, men alle kjedene har bidratt til veksten. Ultra har den største bredden, Meny har størst omsetning, Kiwi har sterkest vekst, og Spar hadde den mest produktrettede satsingen med å konvertere, oppsummerer Line Wesley-Holand.

Norgesgruppen har et mål om 15 prosent årlig vekst på sertifiserte produkter innen etikk og miljø. I 2013 greide de ikke å innfri dette målet, da var veksten kun på 3 prosent.

– Så gjorde vi noen grep, og lykkes mer enn forventet.

– Overraskende?

– Heller gledelig! Jeg er spent på hva rosekonverteringen vil medføre i år, for den kom ikke før i august 2014. Vi håper at veksten i 2015 også blir stor, sier Wesley-Holand.

Hun understreker at Fairtrade er en merkeordning som kan redusere risiko for uverdige arbeidsforhold og bidra til utvikling for de fattigste bøndene i verden. Fairtrade-merke på større varegrupper, som roser og bananer, kan bidra mer til ordningen og fattige bønder enn å satse på veldig stor bredde, har Norgesgruppen erfart.

Nå i vinter har Norgesgruppen lansert nyheten Fairtrade-sertifisert Eldorado kakao, som er det nyeste tiltaket for å sikre fortsatt Fairtrade-vekst. I februar kom det også flere typer Pukka-te i Meny og Ubuntu-cola er blitt tilgjengelig i flere Meny-butikker.
– Vi håper Eldorado-kakaoen blir tatt godt imot. Det er spennende å følge utviklingen og vi ønsker også fokus fra merkevareleverandørene når det gjelder sertifiserte produkter, sier Line Wesley-Holand.

Topp 5-listen, omsetning Fairtrade i Norgesgruppen 2014

1. Go eco bananer
2. Farmers coffee Fairtrade filtermalt 250g
3. Skinny latte 220ml (Starbucks)
4. Cookie dough 500ml (Ben&Jerrys)
5. Roser 12pk, 40cm Fairtrade

Powered by Labrador CMS