Nyheter
Priser sunnere kosthold
Nye utmerkelser skal hedre aktører som har gjort en særlig innsats i arbeidet for bedre kosthold.
– Gjennom intensjonsavtalen for et sunnere kosthold har vi over flere år hatt et godt samarbeid med matvarebransjen. Nå vil vi hedre dem som gjør en særlig innsats for å utvikle sunnere matprodukter og oppfordre forbrukerne til å velge sunnere matvaner, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie i en pressemelding.
To priser
Det opprettes utmerkelser i to kategorier:
1. Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere produkter
Sunnere produkter blant matvarene som forbrukerne kjøper mye av. Kriterier: Innovasjon, reformulering, prosessforbedring, porsjons- og pakningsstørrelser eller utvikling av nye produkter. Premiss: Utmerkelsen skal særlig være innenfor volumkategorier
2. Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere markedsføring
Tiltak for å fremme sunnere alternativer og valgmuligheter, herunder kommunikasjon og markedsføring, prisvirkemidler, produktplassering i butikk, kiosk, serveringssted eller lignende, for å påvirke forbrukeratferd rundt helse og kosthold.
Du kan nominere
Nominasjonsprosessen åpner i dag, og utmerkelsene deles ut 5. februar 2021, under finalearrangementet til Det Norske Måltid i Stavanger.
Her kan nominere din kandidat.
Aktører som har signert intensjonsavtalen eller tilslutningsavtalen, eller et datterselskap eller en del av et større selskap som har signert, kan delta.
– Å få oss alle til å spise litt sunnere er en viktig oppgave. Bransjen har gjort en stor innsats for å redusere salt i matvarene og sukkerforbruket i Norge er betydelig redusert de siste årene, det er kjempebra. Samtidig inneholder norsk kosthold for mye mettet fett og vi spiser for lite fisk, grønnsaker, frukt og bær. Jeg håper at disse utmerkelsene kan inspirere matvareaktørene til å tenke nytt og bidra til et sunnere kosthold, sier helseministeren.
Kompetent jury
Juryen består av medlemmer av referansegruppen for intensjonsavtalen og forskningsstiftelsen Fafo som evaluerer intensjonsavtalen. Juryen innehar spisskompetanse innen fagområdene produktutvikling, ernæring, markedsføring, forbrukertrender og vurdering av tiltak.
-
Kristin Hollung, avdeling mat og helse, Nofima, juryleder
-
Lars Erling Olsen, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI
-
Nanna Lien, avdeling for ernæringsvitenskap, Universitetet i Oslo
-
Annechen Bahr Bugge, Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet
-
Anne Hatløy, Fafo Institutt for Arbeidslivs- og Velferdsforskning
Juryen kårer 1. - 3. plass innen hver kategori, og finalistene offentliggjøres i midten av januar 2021.