Nyheter
Rekordpåmelding til Det Norske Måltid
Nesten 300 produkter er sendt inn til Det Norske Måltid for smaking og vurdering. I februar kåres 13 klassevinnere.
– Det er rekordmange påmeldte, og det viser at satsing på kvalitetsprodukter med Norges unike råvarer lønner seg, sier leder Kristin Austigard i Det Norske Måltid i en pressemelding.
Det Norske Måltid er et nasjonalt omdømmearrangement for norsk mat og drikke, og er et av de konkrete tiltakene for å gjøre Norge til en Matnasjon innen 2030.
LES MER | Trendrapport: Langt igjen for matnasjonen Norge
Delfinaler
I forrige uke avklarte kokker, sommelierer, bakere og matambassadører hvilke delfinalister som går videre i hver av de 13 kategoriene.
15.-17. september arrangeres delfinalene, som skal velge ut de tre finalistene i hver kategori.
– Vi har pakket ut så mange spennende produkter, og jeg gleder meg til å se hvilke som går videre. Og når juryen er ferdige så få vi smake litt vi andre og, sier Kristin Austigard.
Tidligere år har delfinalene foregått Norge rundt. Koronapandemien gjør i år at dette samles i Oslo.
– Deltakerne er ivrige, uansett hvor i landet de befinner seg, og det er deltakere både fra nord og sør, øst og vest, noe vi synes er fantastisk, sier Austigard.
LES MER | Her er vinnere av Det Norske Måltid 2008 – 2019
Finale i Stavanger
Den endelige finalen går av stabelen i det Austigard kaller en stjernehelg innen mat i Norge.
Fredag 5. februar arrangeres Det Norske Måltid, fredag og lørdag er det duket for Asko servering NorgesCup for kokk- og servitørlærlinger, Gladmat inviterer til matfest og det hele avsluttes mandag 8. februar med utdeling av stjerner fra Guide Michelin. Og alt skjer i Stavanger.
Nye priser
Helseminister Bent Høie har lansert to nye priser som skal hedre matbransjeaktører for innsatsen for et sunnere kosthold. Disse skal også deles ut under finalen i Stavanger:
-
Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere produkter: Sunnere produkter blant matvarene som forbrukerne kjøper mye av. Kriterier: Innovasjon, reformulering, prosessforbedring, porsjons- og pakningsstørrelser eller utvikling av nye produkter. Premiss: Utmerkelsen skal særlig være innenfor volumkategorier
-
Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere markedsføring: Tiltak for å fremme sunnere alternativer og valgmuligheter, herunder kommunikasjon og markedsføring, prisvirkemidler, produktplassering i butikk, kiosk, serveringssted eller lignende, for å påvirke forbrukeratferd rundt helse og kosthold.