Nyheter
Rema stolt av å bli nominert til sunnere mat-pris
En av Remas viktige fanesaker er å sikre mer frukt og grønt på idrettsarrangementer. I 2022 delte lavpriskjeden blant annet ut syv tonn fersk frukt.
At Rema 1000 utmerker seg i arbeidet med å støtte aktiv idrett med frukt og grønt på idrettsarrangementer, viser nominasjonen til helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere markedsføring.
– Som dagligvareaktør tar Rema 1000 ansvar for å inspirere og tilrettelegge for at idrettsarrangementer beveger seg i en sunnere retning. Derfor har vi satt oss offensive mål om å selge mer av det som er bra for både store og små, samt forsøke å påvirke til å kutte i det vi bør spise mindre av, sier prosjektleder helse og ernæring i Rema 1000, Ingvill Måkestad Bovim i en pressemelding.
– Vi er stolte av å være nominert til utmerkelsen fra Helse- og omsorgsdepartementet for sunnere markedsføring. Det motiverer oss til å fortsette å jobbe målrettet med det viktige folkehelsearbeidet.
Pølser, vafler, brus og langpannekake har lange tradisjoner på idrettsarrangementer rundt om i det ganske land. For Rema 1000 er det viktig å støtte aktiv idrett og ønsker å koble sunn mat opp mot idrettsarrangementer. I 2022 delte de ut 7 tonn frukt og grønt på idrettsarrangementene som de har et samarbeid med.
– Samtidig gjennomførte vi en kampanje i alle 11 regioner med 30 prosent på frukt og grønt gjennom Æ etter avholdt idrettsarrangement, sier Måkestad Bovim.
I markedsføringen har lavpriskjeden benyttet sine ambassadører fra håndballandslaget. Resultatet på idrettskuttet var i snitt 38,9 prosent mer salg av frukt og grønt i regionene sammenlignet med samme periode året før.
– Å få frukt og grønt til å bli en større del av kostholdet blant våre kunder er en del av Rema 1000s bærekraftstrategi for et sunnere kosthold. At vårt arbeid blir sett og anerkjent gjennom nominasjon til helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse ser vi på som en seier i seg selv, sier leder for samfunnsansvar og bærekraft i Rema 1000, Emilie Våge.
Hvem som blir vinner av prisen, blir klart under #MerAv-seminaret «Spisevaner endres raskt i krisetider – mulighetsrom for det vi skal spise mer av» på Umami Arena 16. februar.
Matvarebransjen har i samarbeid med Helse- og omsorgsdepartementet inngått en intensjonsavtale for et sunnere kosthold. For å hedre dem som gjør en særlig innsats for å utvikle sunnere matprodukter og oppfordre forbrukere til å velge sunnere matvaner, opprettet Helse- og omsorgsministeren i 2020 Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere produkter og Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere markedsføring.