Nyheter

Orkla Foods er opptatt av bærekraft. Pizzaproduksjonen på Stranda har med små grep kuttet kraftig i matsvinn og emballasjebruk. Foto: Orkla Foods

Store effekter av små bærekraftsgrep i Orkla

Bare i pizzaproduksjonen på Stranda kuttet Orkla Foods 220 tonn pappemballasje og matsvinnet med 274 tonn råvarer.

Publisert Sist oppdatert

­Eksemplene på forbedringsarbeid innen bærekraft framkommer i matgiganten Orklas årsrapport for 2022, der Orkla Foods Europe fortsatt er det største selskap med 17,82 milliarder kroner i omsetning. Det utgjør 30,5 prosent av konsernets totale omsetning i 2022.

Orkla Foods Europe, med sine nesten 6.000 ansatte, tilbyr kjente lokale merkevarer til forbrukere i Norden, Baltikum og Sentral-Europa. Markedet i Norge står for 28 prosent av omsetningen i Orkla Foods, Norden utenom Norge 45 prosent.

Grandiosa, Toro og Stabburet er tre velkjente merkevarer i Norge.

Skiftet ut stekepanner

La oss ta en nærmere titt på hvordan Orkla jobber med bærekraft. Bærekraftsmålene er kommunisert ut i alle datterselskapene og videre til den enkelte fabrikk.

Systematisk arbeid i tverrfaglige team er nøkkelen.

Orkla Foods fabrikk på Stranda på Sunnmøre har redusert svinnet fra Big One pizzabunner med 77 prosent ved å bytte stekepanner. Reduksjonen gir en anslått årlig svinnreduksjon på 287 tonn råvarer.

Dag Olav Stokken er kommunikasjonsdirektør i Orkla Foods. Foto: Bård Gudim | Orkla Foods

Dag Olav Stokken er kommunikasjonsdirektør i Orkla Foods. Han forklarer:

– Vi har gjennomført et stort prosjekt på Stranda for å redusere svinn. Her var bytte av stekepanner et av virkemidlene. De nye pannene reduserer blant annet problemet med at enkelte bunner kan sitte fast etter steking. Vi har systematisk gått gjennom hele produksjonsprosessen med tanke på hvor vi kan redusere matsvinn.

Stokken forteller at det totale svinnet fra produksjon av BigOne er kuttet med 428 tonn, der stekepannebyttets 287 tonn er klart største bidragsyter.

Orkla har et sterkt søkelys på å redusere matsvinnet. Grunnene er flere: ressurssløsing og økonomi er to av dem.

– Aller viktigst er reduksjon av klimautslippene, sier Stokken.

Han forteller at alle fabrikkene jobber for systematisk med å redusere matsvinn som en integrert del av det daglige arbeidet og i egne prosjekter, slik tilfellet har vært på Stranda, der det ble identifisert og gjennomført en rekke tiltak parallelt.

Tynnere papp ga 220 tonn i kutt

Nok et pizzaeksempel fra Stranda: Tykkelsen på pizzaemballasjen i Norge er redusert med 6 prosent.

– Dette er gjort over et par år hvor vi har endret variant for variant. Vi har hele tiden har vært oppmerksomme på at endringen ikke medfører utfordringer i transportkjeden fra fabrikk og hjem til forbruker. 220 tonn reduksjon av papp innebærer en reduksjon i klimautslipp fra produksjon av pappen tilsvarende 52,8 tonn CO2-ekvivalenter per år basert på tall fra forskningsinstituttet Rise, forteller kommunikasjonsdirektøren i Orkla Foods.

På toppen kommer et redusert transportbehov.

Kriterier for produktene

Orkla har også etablert interne kriterier for hva selskapet vurderer som sine mest bærekraftige produkter:

  • bærekraftig produserte råvarer

  • gjenvinnbar emballasje fra resirkulerte eller fornybare materialer

  • klimafotavtrykk

  • produkter som bidrar til en sunn livsstil

I årsrapporten for 2022 heter det: «Andelen av Orklas merkevareomsetning som kommer fra produkter som blir vurdert som «mest bærekraftig», var 11 prosent i 2022, mot 16 prosent i 20211. Tilbakegangen skyldes i all hovedsak at vi har gjort kriteriene strengere, slik at tallene ikke er direkte sammenlignbare. Mange av selskapene har sterke planer for det videre forbedringsarbeidet, og vi forventer at andelen vil øke de nærmeste årene».

Sunnere alternativer øker

Orklas omsetning av matvarer og andre produkter som bidrar til en sunn livsstil ble i 2017 anslått til 4,5 milliarder kroner. I 2022 var tallet 8,6 milliarder, opp 91 prosent fra 2017.

Omsetningen fra matvarer kategorisert som sunne og sunnere utgjorde i 2022 19 prosent av Orklas totale matvareomsetning. Godteri, snacks og andre nytelsesprodukter utgjorde 40 prosent, mens matvarer med et balansert næringsinnhold stod for 41 prosent av omsetningen.

Orkla er også en ivrig bruker av Nøkkelhullet, den nordiske merkeordning for sunnere produkter. Ved utgangen av 2022 hadde Orkla 306 nøkkelhullsmerkede produkter, opp 16 prosent fra 2021.

Milliarder i plantebasert

For Orklas plantebaserte produkter fortsatte salgsveksten i 2022, men Orkla poengterer at veksten på 18 prosent er lavere enn tidligere år. I 2022 var samlet omsetning for plantebaserte matvarer 1,24 milliarder kroner i Orkla.

Powered by Labrador CMS