Nyheter

Svakere resultat for Orkla

Orkla hadde solid vekst i omsetningen i fjerde kvartal 2022, men lønnsomheten falt.

Publisert Sist oppdatert

­Orklas driftsinntekter økte med 15 prosent til 16.077 mill. kroner i 4. kvartal.

Driftsresultat EBIT (adj.) økte med 2 prosent til 1.903 mill. kroner, som følge av markant fremgang i Hydro Power, men det var et svakere resultat for merkevarevirksomheten. Konsernets resultat før skatt endte på 1.702 millioner kroner, noe som var en nedgang på 8 prosent.

Orklas merkevarevirksomhet oppnådde en vekst i driftsinntektene på 13 prosent i 4. kvartal. Den organiske omsetningsveksten var på 10 prosent. Veksten var drevet av prisøkninger for å kompensere for høy kostnadsøkning på energi, råvarer, emballasje og frakt. Samtlige forretningsområder hadde organisk vekst i kvartalet.

Merkevarevirksomheten, inkludert hovedkontoret, hadde en nedgang i driftsresultat EBIT (adj.) på 14 prosent. Deler av nedgangen skyldtes periodisering og kostnader av engangskarakter. Orkla Food Ingredients og Orkla India oppnådde resultatfremgang, mens de øvrige forretningsområdene hadde resultatnedgang som følge av økte kostnader og lavere volumer.

Jotun opp

Jotun, hvor Orkla har en eierandel på 42,6 prosent, økte driftsinntektene med 19 prosent til 6.916 millioner kroner. Driftsresultat EBITA økte med 66 prosent til 606 millioner kroner. Salgsfremgangen var særlig sterk i Marine Coatings, og alle Jotuns segmenter bidro positivt. Orklas resultat fra tilknyttede og felleskontrollerte selskaper økte med 40 prosent til 147 millioner kroner i 4. kvartal. Økningen kan i sin helhet knyttes til Jotun.

Hydro Power økte driftsresultat EBIT (adj.) med 52 prosent til 631 millioner kroner i 4. kvartal. Økningen skyldtes høyere kraftpriser enn i samme kvartal i 2021. Kraftprisene viste stor variasjon i perioden, og de gikk noe ned i forhold til 3. kvartal 2022.

Konsernets andre inntekter og kostnader utgjorde minus 201 millioner kroner i 4. kvartal, mot minus 88 mill. kroner i samme periode i 2021. Størsteparten av kostnadene kan knyttes til prosjekter innen kjøp og salg av virksomheter, i tillegg til strukturprosjekter i konsernet.

Økte driftsinntekter

For året som helhet økte Orklas driftsinntekter med 16 prosent til 58.391 millioner kroner. Driftsresultat EBIT (adj.) viste en vekst på 21 prosent og endte på 7.411 millioner kroner. Resultat pr. aksje (adj.) ble 5,46 kroner, noe som var en økning på 6 prosent. Orklas styre har en intensjon om å foreslå et utbytte for regnskapsåret 2022 på 3,00 kroner pr. aksje.

Orkla har i 2022 stått overfor en utfordrende markedssituasjon preget av betydelige kostnadsøkninger på innsatsfaktorer, store verdikjedeforstyrrelser og usikkerhet rundt den globale matvaresituasjonen. I 4. kvartal opplevde vi økte kostnader gjennom hele verdikjeden. Økt inflasjon og stigende rente har i de fleste av våre markeder redusert forbrukernes kjøpekraft, noe som igjen har lagt press på våre salgsvolumer, , sier konsernsjef Nils K. Selte i en pressemelding.

­– Til tross for dette har vi i stor grad klart å opprettholde våre markedsandeler og ha god leveringsevne. Orkla skal fremover øke investeringene innen merkevarebygging, samtidig som vi vil forsterke våre kostnadsreduserende tiltak, fortsetter Selte, og legger til:

­ – Som tidligere kommunisert skal Orkla bli et ledende industrielt investeringsselskap. Rammen for virksomheten vil være merkevarer og forbrukerorienterte selskaper. Vår nye forretningsmodell vil formelt tre i kraft fra 1. mars 2023. Det er igangsatt et omfattende strategiarbeid for å sørge for full utnyttelse av potensialet som ligger i hvert porteføljeselskap, med fokus på ledende merkevarer, økt selvstendighet og sterkt entreprenørskap.

Kjøpte selskaper for 3 milliarder

Orkla har i 2022 kjøpt selskaper for 3.099 millioner kroner, mens det ble solgt selskaper for 132 millioner kroner. De største kjøpene var det amerikanske iskremingrediens-selskapet Denali Ingredients (84 prosent), det britiske kosttilskudd-selskapet Healthspan Group (100 prosent), den polske pizzakjeden Da Grasso (74 prosent) og den norske råstoff-leverandøren Vesterålen Marine Olje (95 prosent).

Ved årsskiftet hadde konsernet 20.471 ansatte samt 119 fabrikker i 22 land.

Powered by Labrador CMS