Nyheter
Utsetter dagligvaremeldingen til slutten av januar
Både dagligvarebransjen og leverandørindustrien må smøre seg med tålmodighet. Stortinget utsetter behandlingen av dagligvaremeldingen til godt over nyttår.
– Vi har ikke formelt vedtatt avgivelsesdato for innstillingen, men den blir etter alt å dømme 21. januar, sier Høyres Kårstein Eidem Løvaas til Matindustrien.
OPPDATERING: 21. januar er bekreftet som frist. Foreløpig dato for plenumsbehandling i Stortinget er 2. februar 2021.
Han er saksordfører i næringskomiteen for stortingsmeldingen «Daglegvare og konkurranse - kampen om kundane», som etter planen skulle vært avgitt før jul.
Omfattende felt
Kårstein Eidem Løvaas viser til «mange og gode diskusjoner om de ulike tiltakene».
– Dette er et så omfattende felt, og gitt en spesielt travel innspurt med statsbudsjettet, fokus på Brexit og ønsket om bredest mulige flertall for eventuelle tiltak, så ble vi enige om at det var fornuftig å ikke rushe denne gjennom rett før jul.
Mange stridsspørsmål
Næringsminister Iselin Nybø (V) la blant annet vekt på et sentralt spørsmål for næringsmiddelindustrien da hun presenterte meldingen i juni: Er det reell tilgang til grossisttjenester for nye aktører, og er det behov for at tilgangen blir regulert?
Andre tiltak som næringskomiteen skal ta stilling til, er krav om begrunnelse fra leverandører som opererer med store forskjeller i innkjøpspriser. I tillegg foreslår meldingen tiltak som skal lette tilgangen til attraktive butikklokaler.
Dagligvarebransjen omsatte i 2019 for over 178 milliarder kroner. Tidlig i november var det åpen høring om meldingen i Stortinget.
Dagligvareleverandørenes forening har foreslått tre ulike tiltak:
-
Legge til rette for lik tilgang til distribusjon på transparente, like og konkurransedyktige vilkår
-
Åpne for at nye aktører kan konkurrere om å tilby distribusjonstjenester
-
Leverandørene må gis reell frihet til valg av distribusjonstjenester uavhengig av forhandling om listing av varer
Flere politikere har også tatt til orde for et forbud mot kjedenes egne merkevarer, gjerne forkortet EMV.
Nortura er blant de store leverandørene som er bekymret for utviklingen innen EMV:
Sigurd Birkeland er leder av prosjekt dagligvare i Konkurransetilsynet. Han advarer mot et slikt forbud:
«Forbud mot egne merkevarer i dagligvarehandelen er et inngripende forslag som sannsynligvis vil ramme norske forbrukere gjennom dårligere utvalg og høyere priser», skriver han i en kronikk.
LES MER | Geir Pollestad (Sp): – Kjedenes makt er problemet