Venter lavprisvekst i handelen
Aktørene i handelsbransjen har hatt kraftig økning i kostnader. Priskonkurransen fører til at handelsbedrifter ikke lenger kan velte økte kostnader over på kundene.
– Dette vil trolig føre til blant annet økt satsning på lavprisproduker og utvikling av egne merkevarer fremover i handelsbransjen, tror Kjell-Fredrik Kristiansen, bransjeleder for Handel i BDO.
Kostnadene øker
Tall fra BDOs handelsundersøkelse som ble lansert 11. november, viser at bedrifter fortsatt øker utsalgsprisene på grunn av høyere kostnader og svak kronekurs, men prisøkningene ut til kundene er mindre markante nå enn de var i fjor.
– Mange bedrifter opplever fortsatt betydelige kostnadsøkninger på råvarer og andre innsatsfaktorer, drevet av både internasjonale markedsforhold og lokal inflasjon, sier Kristiansen.
Utvikler egne merkevarer
En svekket kronekurs bidrar til å opprettholde høy inflasjon ved å gjøre importerte varer og råvarer dyrere. Som et resultat av dette lempes noen av de økte kostnadene over på konsumentene.
– Muligheten for å velte kostnadene over på forbrukerne er likevel nå mer begrenset, grunnet sterk priskonkurranse, sier partner i handel i BDO, Lasse Andersen.
Han trekker frem at flere bedrifter derfor ser på alternative måter å forbedre marginene på.
– Det kan bli viktigere for flere aktører å differensiere seg gjennom prissetting og utvikling av egne merkevarer, særlig i markeder der mange tilbyr like produkter til allerede pressede priser, sier Andersen.