Økologi

Det er slik barnematgründer Malin Bruset i Gro Gro ønsker at barnemathyllen skal se ut.

– Slik vi ønsker at barnemathyllen skal se ut

Den norske og økologiske barnematprodusenten Gro Gro har fått pilot hos Meny med eget kjøleskap i hyllen. De første butikkene med fersk, kaldpresset barnemat tilgjengelig er Meny Ringnes Park og Meny Fornebu.

Publisert Sist oppdatert

Pilotprosjektet startet i slutten av mai, og ifølge barnematgründer Malin Bruset har det gått bra.

– Det er akkurat slik vi ønsker at barnemathyllen skal se ut. Målet vårt er at vi skal vise vei slik at andre aktører kan se på muligheten og komme inn med fersk barnemat. Dette er det første skrittet til fremtidens barnemathylle, sier Bruset.

– Dette er fremtiden

Nå venter barnematgründeren spent på fremtidsplanene i Meny.

– Vi håper at vi kan få listing slik at flere Meny-butikker kan få kjøler i barnemathyllen. Vi ønsker at også de minste barna skal få fersk mat. Tilgjengelighet er helt avgjørende for oss. Vår visjon er å kunne bidra til at barn skal få ferskere og mer næringsrik mat de første 1000 dagene.

– Hva slags tilbakemeldinger har du fått fra kundene om pilotprosjektet?

– Kundene er veldig glade for at vi har blitt mer tilgjengelig. Det er ikke alle som ønsker å handle på nett. Å ha en kjøler i barnemathyllen er helt avgjørende for suksess, og det sier også mye om ferskheten til produktet. Dette er fremtiden, og om noen år vil flere kjeder ha dette, tror barnematgründeren, som forteller at de har fire av fem produkter tilgjengelig hos Meny Ringnes Park og Meny Fornebu.

Forskjell

I februar ble også Gro Gros produkter tilgjengelig på Obs. Her står den ferske, kaldpressede barnematen ved meieriavdelingen ved siden av barneyoghurten.

– Med tanke på at vi er plassert et såpass vanskelig sted å finne, har salget gått bra, men vi ser at det er i barnemathyllen vi må være for at kundene skal finne oss. Jeg får ukentlig tilbakemeldinger fra foreldre som leter etter oss i butikkene. Det er stor forskjell mellom å stå i barnemathyllen kontra yoghurthyllen. Det er snakk om 300 til 400 prosent økning i fortjeneste, sier Bruset, og legger til:

– Vi er i alle Obs-butikkene og ser nå på muligheten for å sette inn en kjøler i barnemathyllen der.

– Hvordan har salget gått i Obs?

– Vi har alle produktene våre hos Obs og de selger like bra. Alle våre produkter er nesten like godt likt. Det er gøy å se.

Satse i Sverige

– Har du noen spennende planer fremover?

– Vi har masse på gang. Vår ambisjon i Norge er at vi skal bli tilgjengelig i hele landet. I høst kommer vi også til å satse mye i Sverige. I tillegg arbeider vi med å få på plass middager – akkurat nå selger vi kun grøt og smoothie. Det hadde vært fint å kunne tilby alt til de minste.

– Avventer evalueringen

Ifølge kategoriansvarlig for tørrvare og non food i Meny, Azra Maksumic, skal kjeden alltid være best på innovasjoner og nyheter.

– Nå synes vi det er spennende å teste noe nytt innenfor barnemat-kategorien.

– Vil flere Meny-butikker få kjøler i barnemathyllen?

– Per i dag er Meny Ringnes Park og Meny Fornebu butikkene i pilotprosjektet. Vi avventer beslutningen om eventuelt utrulling i flere butikker til vi har dannet oss et bilde av hvordan det faktisk går. Vi mener det er for tidlig å evaluere hvordan det har gått, men vi gleder oss til å følge utviklingen videre i høst, sier Maksumic, som forteller at piloten vil vare utover høsten før de tar en evaluering om veien videre sammen med Gro Gro.

Powered by Labrador CMS