Annonse
Én til to ganger i uken går Hanne-Lene Dahlgren på handletur hos Coop Mega og handler inn til nye oppskrifter basert på Coops økologiske serie Änglamark.

– Positiv påvirkning virker best!

Hanne-Lene Dahlgren er Google-analytikeren hoppet av for å bli «grønn» influencer, og den raskeste veien til et bedre miljø går som kjent gjennom magen.

– Jeg kan lage 79 fullverdige middagsporsjoner med det samme CO2-avtrykket som en fårikålrett til én person. Det er egentlig veldig lite som skal til før det får store positive konsekvenser, fastslår hun.

Bra for jorda

Dahlgren har først og fremst markert seg som en entusiastisk påvirker for plantebasert kost, og står bak Norges mest solgte vegetarkokebok, nemlig «En skikkelig digg kokebok», med undertittelen «Kjøttfri favorittmat». Men hun er også opptatt av økologi, og velger alltid økologisk der det er mulig.

– Selvfølgelig! Økologisk er bra for miljøet, for jorda og for smaksløkene, så det er ingen grunn til å velge noe annet når du har muligheten, mener hun.

Det økologiske engasjementet har blitt lagt merke til i dagligvarehandelen, og Coop Mega var snare til å ta kontakt for å snakke om hva de kunne utrette sammen. Det resulterte i at Dahlgren er stolt Coop Mega-ambassadør, og ukentlig lager plantebaserte middagsforslag der Coops økologiske Änglamark-serie utgjør hovedingrediensene.

Økologisk er bra for miljøet, for jorda og for smaksløkene.

Perfekt match

– Dette er en perfekt match, for vi har veldig sammenfallende verdier, fastslår Irén Løvlund Håkonsen, som er prosjektleder kategori i Coop Mega.

– I Coop Mega skal vi være et folkelig supermarked, det handler om ekte matglede uten hvit snipp, og samtidig ønsker vi å oppfordre kundene våre til å foreta sunne matvalg som også er bra for miljøet, forteller Håkonsen.

– Nei, jeg er ikke den som står med pinsett og danderer maten, ler Dahlgren, og legger til:

– Da jeg kom i kontakt med Coop Mega, sa det klikk med én gang. Jeg får mange andre forespørsler som jeg takker nei til, men dette kan jeg stå for fullt og helt. Det merkes at de mener noe med både økologi- og vegan-/vegetarsatsingen sin, poengterer hun.

Det handler om å snakke opp det som er positivt, og ikke om å snakke ned ting som ikke er så bra.

Positiv tilnærming

Hverken Hanne-Lene Dahlgren eller Coop Mega ønsker å bruke pekefingeren mot kunder eller følgere. En positiv tilnærming fungerer mye bedre.

– Det handler om å snakke opp det som er positivt, og ikke om å snakke ned ting som ikke er så bra. Jeg vil vise hvor enkelt det er å lage noe som både ser bra ut og smaker godt, samtidig som det er bra for folkehelsen og klimaet. Jeg vil inspirere og gi folk en dytt i riktig retning, akkurat slik Coop Mega gjør ved å gi 20 prosent medlemsbonus på alle produktene i Änglamark-serien, sier Dahlgren.

Nevnte bonus har vist seg å være en stor suksess i Coop Mega.

– Den fungerer veldig godt. Men vi ser en del andre positive utviklinger. For det første er vi jo størst på økologi i Norge, og ser vi på frukt og grønt isolert, har vi en vekst på 11 prosent innenfor økologi, mot 6 prosent innenfor de ikke-økologiske alternativene, forteller Irén Løvlund Håkonsen fornøyd.

Bredt utvalg

Änglamark-serien har eksistert og vært under utvikling i mange år. I dag er den Norges største økologiske dagligvareserie, og er representert i nær sagt de fleste kategorier.

– Serien teller cirka 350 varelinjer, og den utvides stadig. Vi er også nøye med å plassere varene sammen med de konvensjonelle produktene, men med tydelig merking. Det er helt avgjørende for salget at kundene finner de økologiske alternativene blant varer i samme kategori, understreker Håkonsen, og legger til:

– Det er det årelange arbeidet vi har lagt ned som nå gjør at Coop Mega er ledende på økologisk i Norge. Vi er den eneste Debio-sertifiserte dagligvarekjeden, og har en øko-andel på 3,3 prosent, mens landsgjennomsnittet ligger på 1,6. Det er vi stolte av!

Vi er den eneste Debio-sertifiserte dagligvarekjeden, og har en øko-andel på 3,3 prosent.

På handletur

Dagligvarehandelen treffer Hanne-Lene Dahlgren hos Coop Mega Bislet i Oslo, som er én av inspirasjonsbutikkene i Landbrukets økoløft. Synet som møter henne, øker entusiasmen ytterligere.

– Her finner du jo økologisk overalt! Jeg liker veldig godt at Coop Mega generelt har veldig god merking, det er lett å finne alternativene. Første stopp på handleturen for meg, er i frukt- og grøntavdelingen, og jeg finner veldig mye av det jeg trenger i øko-hylla. I tillegg pleier jeg å plukke med meg økologiske urter, dem bruker jeg en god del av, forteller hun, og fortsetter videre inn i butikken.

– Kanskje går jeg innom frysediskene der det er lett å se hvor Änglamark-produktene er. Ellers er jeg veldig glad i tørrvareavdelingen, hvor jeg finner for eksempel økologisk pasta. Og se her: flytende økologisk grønnsaksfond. En flaske til 48 kroner holder til 15 middager, det er jo helt fantastisk! synes Dahlgren, som allerede tenker på neste øko-oppskrift.

– Vi har ikke snakket sammen om hva vi skal si på forhånd, jeg lover! sier Irén Løvlund Håkonsen.

– Men du skjønner jo hvorfor vi gjerne vil samarbeide med Hanne-Lene; det skorter i alle fall ikke på entusiasmen, smiler hun.

Hanne-Lene Dahlgren
Vegetar- og øko-entusiast – Influencer med podcasten En skikkelig digg fremtid og nesten 23.000 følgere på instagramkontoen @hannelenesvegetar – Forfatter av «En skikkelig digg kokebok», landets mest solgte vegetariske kokebok – Programleder på Matkanalen – Vant Änglamarkprisen i 2019 – Nominert til Årets unge leder av e24 i 2019 – Nominert til Vixen Influencer Awards i tre kategorier i 2020 – Gift, to barn

 

Annonse
Annonse