Økologi

Foto: Krav

Svenskene vil ha økologisk juleskinke

De siste to årene har butikksalget av Krav-sertifisert juleskinke økt med 25 prosent årlig, både i volum og verdi, ifølge tall fra NielsenIQ i Sverige.

Publisert Sist oppdatert

Krav er en merkeordning for økologiske og bærekraftige matvarer, og er Sveriges mest kjente merkeordning for mat. Den som vil Krav-merke produktene sine, må tilfredsstille krav til dyrevelferd, helse, sosialt ansvar og klimapåvirkning – og produktene må være økologiske.

I år har samtlige dagligvarekjeder tatt inn Krav-merket juleskinke i sortimentet, hvilket innebærer at det økologiske alternativet blir enda mer tilgjengelig enn før. Det lover godt for salget.

– Det er en gledelig utvikling. Disse skinkene kommer fra griser som har fått lever et naturlig og fint griseliv. De har fått gå ute året rundt, fått gjørmebad om sommeren, og er foret opp på Krav-sertifisert fôr, sier daglig leder Anita Falkenek i Krav i en pressemelding.

Mens salget av Krav-merket juleskinke økte med 25 prosent i fjor, økte det totale markedet for juleskinke med 12 prosent. för julskinka med cirka 12 procent. Samtidigt minskade försäljningen för EU-ekologiska julskinkor med nästan 5 procent.

– Vi har kjøpt inn 20 prosent mer Krav-merket juleskinke i år. Dels fordi vi gikk tomme i fjor, dels fordi vi regner med en større julefeiring der flere samles i år större julfirande i år, sier miljøansvarlig Andreas Söderström i Ica Maxi i Östersund.

Selv om salget av Krav-merkede juleskinker øker kraftig, så kommer veksten fra et lavt nivå, og det salget utgjør stadig bare én prosent av juleskinkemarkedet totalt. Men det selges også en del utenlandske, økologiske juleskinker, hvilket innebærer at mer enn én av hundre skinker på det svenske julebordet er økologiske. Og det blir det ganske store volum av, for i Sverige er juleskinken et must uansett hvor i landet folk bor.

Powered by Labrador CMS