Økologi
Svenskene vil ha økologisk juleskinke
De siste to årene har butikksalget av Krav-sertifisert juleskinke økt med 25 prosent årlig, både i volum og verdi, ifølge tall fra NielsenIQ i Sverige.
Krav er en merkeordning for økologiske og bærekraftige matvarer, og er Sveriges mest kjente merkeordning for mat. Den som vil Krav-merke produktene sine, må tilfredsstille krav til dyrevelferd, helse, sosialt ansvar og klimapåvirkning – og produktene må være økologiske.
– Det er en gledelig utvikling. Disse skinkene kommer fra griser som har fått leve et naturlig og fint griseliv. De har fått gå ute året rundt, fått gjørmebad om sommeren, og er foret opp på Krav-sertifisert fôr, sier daglig leder Anita Falkenek i Krav i en pressemelding.
Mens salget av Krav-merket juleskinke økte med 25 prosent i fjor, økte det totale markedet for juleskinke med 12 prosent.
– Vi har kjøpt inn 20 prosent mer Krav-merket juleskinke i år. Dels fordi vi gikk tomme i fjor, dels fordi vi regner med en større julefeiring der flere samles i år, sier miljøansvarlig Andreas Söderström i Ica Maxi i Östersund.
Selv om salget av Krav-merkede juleskinker øker kraftig, så kommer veksten fra et lavt nivå, og salget utgjør stadig bare én prosent av juleskinkemarkedet totalt. Men det selges også en del utenlandske, økologiske juleskinker, hvilket innebærer at mer enn én av hundre skinker på det svenske julebordet er økologiske. Og det blir det ganske store volum av, for i Sverige er juleskinken et «must» uansett hvor i landet folk bor.