Produktnytt

Q med verdenspremiere

Nye forbrukerideer i «Min Q-ide» har sammen med økt etterspørsel etter flere yoghurtalternativer resultert i en forbrukerdrevet, plantebasert innovasjon. Q Planti skal være en verdenspremiere i yoghurthyllen.

Publisert Sist oppdatert

Q-sjef Bent Myrdahl er spent på forbrukernes tilbakemeldinger om yoghurtalternativet, som også inneholder noe ingen annen yoghurt har hatt før: en treskje.

– Forbrukerne utfordrer oss hele tiden til å bli litt bedre. Når vi nå introduserer kokosbaserte Q Planti i yoghurthylla, er det et signal om at vi tar forbrukerne på alvor. Treskjeen som følger med produktene er FSC-sertifisert og gir lavere CO2-utslipp enn en plastskje. Lanseringen er et ledd i en større klimastrategi for Q-Meieriene, sier Q-sjef Bent Myrdahl.

Treskjeen vil kunne redusere plastforbruket betydelig, og er et lite steg på veien mot målet om å bli Norges første klimapositive meieri innen 2030.

– Vi starter med Q Planti og vil litt etter litt bytte ut alle våre 21 millioner skjeer i året med treskjeen. Dermed kan vi redusere plastforbruket med 42 tonn, sier Q-sjefen.

Han tror at satsningen har gode odds for å lykkes, fordi den har sprunget ut fra et klart og tydelig forbrukerbehov. Forbrukerne har vært involvert i produktutvikling, smakstesting og flere nettmøter.

Q Planti skal treffe storspiseren av yoghurt, fleksitarianeren og forbrukeren med plantebasert kosthold. Den er laget på kokosmelk, har aktive yoghurtkulturer og er beriket med kalsium, B12 og D-vitamin. Målet er å komme på markedet med et plantebasert yoghurtalternativ som er så likt dagens yoghurt at de ikke kan smake eller kjenne forskjell.

Q Planti Mango & Pasjon og Q Planti Vanilje er mettende mellommåltider som kan nytes på farten. Q Planti Naturell kommer i et større beger og passer like godt til frokost som kvelds, og kan dessuten erstatte fløte eller crème fraîche i varmmat og desserter.

Powered by Labrador CMS