Produktnytt

Sau og lam som hverdagsmat

Nortura har de siste årene jobbet systematisk med å øke salget av sau og lam til hverdags. Målet har vært en bedre markedsbalanse og økt inntjening til bonden.

Publisert Sist oppdatert

Arbeidet har gitt resultater, melder bondesamvirket, som nå lanserer en rekke nye hverdagsprodukter av lam. I forkant av årets lammesesong hadde Nortura en volumvekst på fem prosent på lam og åtte prosent på sau hittil i år.

– Det tar tid å endre forbruksvaner, men strategien vår har fungert, sier konsernsjef i Nortura, Anne Marit Panengstuen i en melding til Nortura-bøndene.

Salget av sau og lam til grillen er mer en doblet sammenlignet med fjoråret. I tillegg er produktserien «Gilde hverdagslam» i vekst, og blir nå tilgjengelig i flere butikker og med flere ulike produkter enn tidligere. Per nå tar serien unna 1000 lam i uken, og Nortura forventer en ytterligere vekst.

Denne høsten lanserer Nortura flere nyheter i serien Gilde hverdagslam: kebabkrydrede strimler, ternet benfritt grytekjøtt, lammelår i skiver, fryst hamburger og fryst grytekjøtt. I tillegg videreføres grillnyheten lammelår i skiver med kryddersmør som helårsprodukt i Gilde hverdagslam-serien. Dessuten kommer høst-seriene tilbake i butikk, nå i ny innpakning.

Overskuddssituasjonen som har vært de siste årene har medført lave priser til sau og lammeprodusentene. Lagrene med sau er nå i tilnærmet balanse med etterspørselen, men det er fortsatt overskudd av lam her i landet.

Powered by Labrador CMS