– En mer intens pastaopplevelse

Marit Haugdahl
Publisert: 10. mai 2022 kl 19.24
Oppdatert: 10. mai 2022 kl 19.30

– Vi har utviklet en ny teknikk innen bronsestøpt pasta. I bronsedysene er det eksklusive mikrograveringer, som gjør at deigen får tøffere motstand når den flyter gjennom. Vi er først med denne teknikken, forteller markedsansvarlig for Barilla, Ada Rolsdorph Braaten. «Perfekt til å holde på enhver saus, og alltid perfekt Al Dente», lokker produsenten.

– Normalt er pasta glatt. Denne er ru, som gir et bedre sausgrep, altså at sausen fester seg bedre, forklarer den markedsansvarlige.

– Gjennom årene har vi lansert en rekke nye innovasjoner under merkevaren Wasa. Nå er det Barilla sin tur til virkelig å komme med en innovasjon! Alle tilbakemeldingene sier «wow», og at det virkelig smaker annerledes, sier hun.  Barilla Al Bronzo har ravgul farge og et høyt proteininnhold (14%).  Rødfargen på emballasjen skiller seg vesentlig fra den klassiske Barilla-blå. At forbrukerne vil få med seg nyheten, er hun ikke i tvil om.

– 70 prosent av markedsbudsjett vårt vil gå til dette i år. Jeg har aldri vært borti noe liknende. Mye vil skje digitalt, vi har blant annet et stort redaksjonelt samarbeid med Schibsted for å inspirere folk, sier Rolsdorph Braaten, som også legger vekt på konkurranser og materiell i butikk.

– Målet vårt er å klare og formidle til forbruker hva denne innovasjonen er. Og hvis vi først får de til å prøve, så er jeg sikker på at de blir overbevist!

Barilla Al Bronzo er kun tilgjengelig i Coop og oda.no i første omgang.

– Sammen med Coop har vi nå fått på plass en mer premium pasta, med god distribusjon. Vi har også god tro på økt distribusjon fra september.

Saken fortsetter under annonsen

Barilla er verdens største aktør innen pasta, og Al Bronzo er en stor global lansering som først ble introdusert til italienerne i januar, sammen med noen store europeiske land, som Frankrike.

– Norge står for en veldig liten andel av det totale pastamarkedet i verden, så vi er heldige som får være med å lansere nå. Det er kjempestas å være med på en så stor internasjonal satsing, synes Ada Rolsdorph Braaten.

Barilla Al Bronzo finnes i ti varianter totalt, fem av dem er nå tilgjengelig i Norge: Fusilloni, Linguine, Spaghetti, Tortiglioni og Mezzi Rigatoni.

Ifølge Barilla i Norge er det premium-segmentet som driver pastakategorien både i Norge og internasjonalt, og Barilla oppfattes som premium av norske forbrukere.

– Vi ser at forbrukerne stiller høyere krav enn tidligere. De vil ha gode produkter av høy kvalitet, slår Rolsdorph Braaten fast.

­