Nyheter

Karl Munthe-Kaas, administrerende direktør og en av gründerne av Kolonial.no, som nå skifter navn til Oda. Foto: Kolonial.no

Kolonial.no henter over to milliarder for å satse internasjonalt

Kolonial.no skal lanseres i Finland i år og Tyskland 2022. Selskapet henter nå over to milliarder kroner fra nye og eksisterende investorer for å finansiere satsingen.

Publisert Sist oppdatert

En milliard går inn i selskapet som ny kapital. Japanske SoftBank og rubrikkselskapet Prosus går inn på eiersiden og blir nye storeiere sammen med svenske Kinnevik og Rasmussengruppen, skriver Kolonial.no, som snart skal skrifte navn til Oda, i en pressemelding.

Kinnevik og Rema er også blant de nye eierne i Kolonial. Til sammen henter den nettbaserte matbutikken 223 millioner euro, i overkant av to milliarder kroner i Oda.

– Vi er overbevist om at Oda’s kundefokus og markedsledende teknologi for automatisering og effektiv ordrehåndtering er en vinnerkombinasjon. De har en unik mulighet til å lykkes i å skalere internasjonalt, til glede for både nye kunder og leverandører, sier Munish Varma i SoftBank i pressemeldingen.

Etter emisjonen eier det svenske investeringsselskapet Kinnevik 21 prosent av aksjene. Kolonial/Oda-gründerne eier også 21 prosent, mens familieeide Rasmussengruppen eier 19 prosent. Softbank og Prosus eier 13,3 prosent hver, mens Rema eier fire prosent.

Gründer og administrerende direktør Karl Munthe-Kaas i Oda understreker at satsingen internasjonalt ikke bremser videre utvikling i Norge.

– Norge vil alltid være vårt hjemmemarked. Vi tar med oss verdifull erfaring fra tiden som digital pioner i et tøft norsk dagligvaremarked når vi starter opp i nye land. Samtidig har vi masse planer for videre utvikling i Norge. I dag har vi kunder som krever mye av oss, i alt fra utvalg, kundeservice og bærekraft. Det setter vi pris på når vi nå skal ut til nye kunder, her hjemme og ute, sier Munthe-Kaas.

Powered by Labrador CMS