Nyheter

Helnorsk holder stand

TORSHOV I OSLO: Solo er et helnorsk produkt, har lesket nordmenns struper gjennom 70 år og står som merke sterkere enn noen gang. Årlig selger Ringnes-systemet 30 millioner liter av appelsindrikken.

Publisert Sist oppdatert

Selv med en jevnbyrdig konkurrent på markedet siden slutten av 90-tallet, har volumet vært stabilt økende. Med unntak av noen få lokale varianter og dagligvarekjedenes egne merker, deler Solo og Fanta i dag det gule segmentet. ? Navnet har for øvrig ikke noe med solosang eller sol å gjøre. Opprinnelig var det en spansk appelsindrikk som het Solo Naranjina ? bare appelsiner ? men da oppskriften ble lansert i Norge i 1934, valgte man bare å bruke første del av navnet, forteller markedssjef Kristin Merethe Trollerud i Ringnes til Handelsbladet FK.

Nye varianterDe siste par årene er merket revitalisert med nye varianter, og det ser ut til å ha gjort produktet mer populært blant ungdommen. Tre nye smaker kom i mars i forbindelse med årets 70-årsjubileum. Rabarbra & Bringebær vant forbrukerkonkurransen, og er den eneste av de tre som vil bli produsert videre.? Foreløpig gjennom årets sommermåneder, så får etterspørselen avgjøre hvor lenge vi fortsetter. Vi er nemlig bevisste på å begrense tilbudssiden, slik at vi ikke ødelegger for originalen, sier Trollerud.Om konkurransen med Fanta forteller hun at de to merkene har sine svorne tilhengere. Det dreier seg om signifikante smaksforskjeller. De som drikker Solo, drikker Solo og vice versa, ingen reklamekampanjer kan rikke på dette.

Sukkerfritt i fremgangOriginalen har en andel på mellom 80 og 90 prosent av Solo-salget, men all medieoppmerksomheten omkring sukker som ernæringsproblem har økt interessen for lettproduktet.? Denne tendensen er også tydelig når det gjelder forholdet mellom Pepsi og Pepsi Max. Generelt konstaterer vi nå at sukkerbrus har en svak tilbakegang, og brus uten sukker en formidabel vekst, sier Trollerud.Hun forteller at dagligvarehandelen står for rundt 80 prosent av omsetningen, men volumveksten de senere årene hae servicehandelen mye av æren for.? Det er spennende å jobbe med et merke som har så lang historikk, og vi er ekstra stolte av at Solo opp gjennom årene har holdt stand mot alle norske og internasjonale konkurrenter. Fremover i jubileumsåret vil Solo gjøre seg sterkt gjeldende på tv-skjermen og gjennom høyt aktivitetsnivå i sisteleddet, sier Kristin Merethe Trollerud.Solo har da også kjørt mange vellykkede kampanjer opp gjennom årene, med slagord som «sannsynligvis den eneste brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten» og «Gult er kuult», og talsmenn som komikeren Marty Feldman.

MilliontallI forbindelse med Solos 25-årsjubileum i 1959 ble det arrangert en tippekonkurranse om hvor mange flasker Solo som ble drukket i løpet av én sommermåned. De fleste tippet mellom to og tre millioner. Riktig svar var 8,270 millioner flasker.

Fakta:A/S Solo ble etablert i 1965, og er et markedsføringsselskap som eies 78,1 prosent av Ringnes. De resterende aksjene er likelig fordelt mellom Oskar Sylte, Aass og Mack. Eierne tapper, distribuerer og har det daglige salgsoppfølgingsansvaret for Solo-produktene. Solo var det første landsdekkende varemerket i leskedrikksegmentet. Fra 1940 til 1965 tilhørte varemerket Solo Nora Fabrikker A/S.

Powered by Labrador CMS