Bør medlemmene i ressursgruppen i Landbrukets Økoløft forplikte seg på en annen måte enn i dag dersom vi skal kunne nå et mål om 10 prosent øko-produksjon innen 2030, spør Kari Marte Sjøvik.

Kari Marte Sjøvik i Økologisk Norge

– Hva vil matindustrien, grossistene og dagligvarekjedene med øko?

Økologisk Norge er helt enig med Bondelagets Bodhild Fjelltveit i at det er fullt mulig å nå et mål om 10 prosent økologisk matproduksjon. Men det betinger at alle ledd i verdikjeden trekker i samme retning, mener Kari Marte Sjøvik, fungerende daglig leder i Økologisk Norge.

Publisert

I et intervju med Økologisk24 var Bodhild Fjelltveit, 1. nestleder i Norges Bondelag, optimistisk på vegne av Øko-Norge og muligheten til å få på plass et mål om 10 prosents produksjon og omsetning av norsk økologisk mat innen 2030.

10 prosent er et godt tall. Det skal jo ligge en viss realisme i slike tall, sa hun og understreket at styret i Norges Bondelag ikke ville vedtatt å jobbe for et slikt måltall for økologisk hvis det ikke hadde vært overbevist om at organisasjonen kan lykkes med å nå det.

Per i dag er det organisasjonene som har vært tydelige på at de ønsker økt satsing på økologisk, men hva mener industrien eller grossistene og dagligvarekjedene?

Kari Marte Sjøvik, Økologisk Norge

Kari Marte Sjøvik, fungerende daglig leder i Økologisk Norge, har sans for denne tilnærmingen. 10 prosent norsk økoproduksjon (når/hvis det vedtas, red. anm.) er oppnåelig, er hun overbevist om, men da må mange aktører være villige til å trå til.

Hun peker i denne sammenheng på plattformen Landbrukets Økoløft hvor hun fram til nylig har vært prosjektleder. Hun har nå permisjon fra denne stillingen og fungerer som daglig leder i Økologisk Norge.

– Uten Økoløftet hadde vi ikke hadde vært der vi er i dag, med et samstemtlandbruk som ønsker å løfte økologisk landbruk i Norge, sier hun til Økologisk24.

– Men det er kanskje behov for å utfordre medlemmene iressursgruppen i Landbrukets Økoløft. Bør de forplikte seg på en annen måte enn i dag dersom vi skal kunne nå et mål om 10 prosent øko-produksjon innen 2030, spør Kari Marte Sjøvik.

– Per i dag er det jo organisasjonene som har vært tydelige påat de ønsker økt satsing på økologisk, men hva mener industrien ellergrossistene og dagligvarekjedene, spør hun videre.

Må bli mer forpliktende

Sjøvik ser for seg et mer forpliktende samarbeid enn i dag. Et samarbeid hvor partnerne i Landbrukets Økoløft konkret går inn for å utvikle økologi-satsingen i Norge – også i egne rekker.

Hun viser i denne sammenheng til Det store Grøntløftet og jobben som gjøres der.

Kari Marte Sjøvik oppfordrer derfor også de store aktørene, som er med i Landbrukets Økoløft, til å være mer tydelig i sin kommunikasjon om mer økologisk mat.

– At de faktisk arbeider for å løfteøkologisk, og ikke minst selge de økologiske produktene de har i sinportefølje, poengterer Økologi Norges fungerende daglig leder.

Landbrukets Økoløft jobber for at flere norske bønder produserer økologisk mat, og at det tilbys et større utvalg av norske økologiske varer i butikkene, noe som er en naturlig forutsetning for at økosalget kan øke.

20 inspirasjonsbutikker

Dagligvarekjedene, som er med i Landbrukets Økoløft, Coop, Norgesgruppen og Rema 1000, har valgt ut 20 inspirasjonsbutikker hvor de skal fremheve norskproduserte, økologiske matvarer. Dessuten inviteres ansatte fra dagligkjedene og disse inspirasjonsbutikkene til gårds av inspirasjonsbønder, altså øko-bønder.

Landbrukets Økoløft består av et arbeidsutvalg, en styringsgruppe og en nasjonal ressursgruppe. I sistnevnte sitter disse (og medlemmene av styringsgruppen):

Norgesgruppen, Rema 1000, Coop, Tine Meierier, Rørosmeieriet, Nortura, Bama, Gartnerhallen, Felleskjøpet, Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund, Norgesmøllene, Bondens marked, Matvalget, Norsk institutt for bioøkonomi (Nibio), Norsk senter for økologisk landbruk (Norsøk), Stiftelsen Norsk Mat, Mattilsynet, Biologisk-dynamisk Forening, Norges Bygdeungdomslag, Naturbruksskolenes forening, Landbruksdirektoratet og Landbruks- og Matdepartementet.

Powered by Labrador CMS