Annonse

Er finanskrisen bra for lavpris?

– Det er vanskelig å endre handlerutiner. Våre målinger viser at 83 prosent av kundene handler på samme sted som de alltid har gjort på grunn av vanene; det går på ren rutine. 83 prosent er litt færre enn året før, men det viser at dagligvarekundene er en seig materie å få i bevegelse, sier Bo Ekström, som la frem sine funn på Nielsen/Fri Köpenskap-konferansen «Dagligvarutrender» sist uke.

– Det som taler for at finanskrisen er bra for lavpris, er at stadig flere kunder vet hva varene koster. Og 54 prosent av kundene sier at de ikke kjenner prisen på alle varer, men merker når prisene endres. Det betyr at kampanjer får sterkere effekt, og det ser vi av undersøkelsene. 12 prosent av de spurte sier de velger den butikken med lavest priser, mot 10 prosent i 2007 og 8 prosent i 2006, sier Ekström.

Han tror imidlertid ikke at lavprisbutikkene kan regne med et kunderush av den grunn. – For vanestyrte kunder synes kundekort og kampanjer å være mer forlokkende enn å bytte butikk til lavpris.  Hele 6 av 10 svensker sier at de er blitt mer følsomme overfor pris. Men bare 26 prosent av dem sier at de skal handle på lavpris for å spare penger; det virkemiddelet kommer langt ned på listen, sier Ekström.

– Jeg tror ikke vi får se en eksplosjon mot lavpris på grunn av av lavkonjunkturen, men fordi det går den veien uansett. Det er en strukturell endring i bransjen. Det blir flere butikker, og lavpris etabelerer flest. 15 prosent av det svenske markedet i dag er lavpris, det skal kanskje ligge på 20, sier Bo Ekström, som presiserer at kundene fortsatt vil bruke penger på kvalitet og megatrender.

 

Annonse
Annonse