Nyheter

Gartnerhallen bikket to milliarder

Ett år før tiden nådde Gartnerhallen i 2014 målet om å passere to milliarder kroner i omsetning.

Publisert Sist oppdatert

– Gartnerhallens mål var å nå en omsetning på to milliarder kroner i 2015. Vi er utrolig glade for å nå dette målet ett år før tiden, sier daglig leder Arnt Foss i Gartnerhallen i en pressemelding.

Fjoråret ga store og gode avlinger for flere av de største produktgruppene, som tomat, gulrot, løk, epler og jordbær. I tillegg ble Gartnerhallens bringebærproduksjon økt med 70 prosent i forhold til året før – noe bærgale nordmenn vet å sette pris på.

– Det norske folk er umettelige på bær i kurv. Gartnerhallens leveranser av bringebær økte med 70 prosent og jordbær økte med 40 prosent. Vi klarer ikke levere nok, rett og slett, sier Arnt Foss.

Samspillet med dagligvarekjedene har vært viktig for å få til en satsing på norskproduserte grønnsaker, frukt, bær og poteter. Suksessen dreier seg i stor grad om langvarige avtaler og innovasjon, ifølge Gartnerhallen.

– Gartnerhallens flerårige utviklingsprogram sammen med Bama, Norgesgruppen og Rema 1000 gjør at vi kan øke produksjonen, utvikle nye varianter og arbeide mer effektivt. Samspillet fungerer godt, sier Foss.

En femtedel av Gartnerhallens omsetning i 2014 skriver seg fra produkter som er nye de siste fire årene: nye sorter, nye sorteringer og nye forpakninger. God kvalitet, praktisk emballasje og merking med sort og opprinnelse er viktig for å øke salget av norskproduserte varer.

Forskning og utvikling er viktig på flere områder. Sesongen for norske bringebær er i løpet av de siste årene utvidet med to måneder, på grunn av dyrking i drivhus på Vestlandet. Det prøves stadig på ulike typer bærsorter, styring av temperatur, luftfuktighet, gjødsling og vanning for å finne ut hva som kan påvirke fastheten og holdbarheten på bringebærene.

– Produsentene er offensive, tilpasningsdyktige og jobber hardt for at norske varer skal vinne forbrukernes gunst, sier Foss.

Gartnerhallen jobber på flere måter for å forlenge sesongen for norske varer. En løsning er utviklingen av større og bedre lager og pakkerier. Norsk selleri er et godt eksempel, der bedre lagermuligheter var med på å løfte Gartnerhallens leveranser med over 50 prosent i fjor.

– Dessuten jobber Gartnerhallen aktivt med å produksjonsplanlegge epler slik at vi er leveringsdyktige på 10-12 eplesorter som modnes til ulike tider i den norske sesongen. Gartnerhallen anbefaler nyplanting av 7 sorter for å skape en lengst mulig sesong for norske epler med stabil levering. Dette er viktig for å styrke konkurranseevnen mot utenlandske epler, som har nesten 90 prosent av markedet i Norge, sier Foss.

Gartnerhallen merker en tydelig økning i etterspørselen etter høyverdivarer – og disse skal gjerne være norske.

– Forbrukerne ønsker større valgfrihet i butikkhyllene. Tiden da isbergsalaten var eneveldig er over. Nå leverer norske produsenter en rekke ulike salater, og forbrukerne er villige til å betale mer for gode, norske alternativer innenfor en rekke sorter med frukt, bær og grønnsaker. Det lover godt for norsk jordbruk fremover, sier Arnt Foss.

Powered by Labrador CMS