Nyheter

Administrerende direktør Anders Røed i Ringnes viser den nye, plastløse emballasjen.

Ringnes med plastfri emballasje på øl og brus

Publisert Sist oppdatert

Ringnes vil ta i bruk en helt ny type emballasje for boksøl og brus, som vil redusere bryggeriets plastforbruk med 170 tonn på tre år.

Den nye emballasjen har verdenspremiere i Norge, på sekspakninger med Carlsberg-øl. I løpet av september vil de redesignede sekspakningene være tilgjengelige i de fleste norske dagligvarebutikker.

I stedet for plast vil sekspakningene bli holdt sammen av et ørlite sveisepunkt, kalt Snap Pack. Det betyr at kundene kan brekke av en boks fra sekspakningen.

– Bare for våre redesignede sekspakning vil denne løsningen redusere plastbruken med hele 17 tonn årlig. Planen er å innføre dette i hele vår portefølje av sekspakninger og firepakninger med boks i løpet av de neste tre årene. Det vil gi en plastreduksjon på 170 tonn. Globalt er potensialet enormt, sier administrerende direktør Anders Røed i Ringnes i en pressemelding.

Bare i fjor ble det levert inn mer enn 508 millioner bokser gjennom norske panteautomater. Det er en økning på nesten 9 prosent sammenlignet med 2016, viser årsrapporten til Infinitum. En del av disse er bokser pakket i flerpakninger.

Ifølge Ringnes-direktøren kan de nye flerpakningene også gjøre livet bedre for den enkelte kjøpmann.

– De aller fleste nordmenn mener at det brukes for mye unødvendig plast. Dette er innovasjon som tar forbrukernes tilbakemeldinger på alvor og således er positivt for butikkeierne. Flerpakningene er like enkle å håndtere som de gamle plastemballerte, men med Snap Pack slipper de butikkansatte å håndtere plastemballasjen som blir liggende igjen når kunden har valgt å åpne pakningene, sier Røed.

Ifølge en representativ undersøkelse* Ringnes har fått utført, oppleves plast som det mest miljøskadelige av det daglige husholdningsavfallet. Hele 79 prosent av de spurte anser plast for å være miljøskadelig. På de neste plassene følger metall (43 prosent) og glass (35 prosent). Hele 84 prosent av norske forbrukere mener at matvareindustrien bør bruke mindre plastemballasje.

Snap Pack fester boksene sammen og de brytes enkelt fra hverandre. Foto: Ringnes

Ringnes' nye emballasjepraksis hylles av Kiwi:

– Selv om plast er viktig for å forlenge holdbarhet og kvalitet på mange av produktene vi selger, ønsker vi å redusere omfanget av den unødvendige plasten. Vi er derfor glade for at mange av leverandørene våre har satt plast på agendaen, og synes dette nye og innovative tiltaket fra Ringnes er et viktig skritt i riktig retning. Samtidig har både vi og våre leverandører fortsatt en jobb å gjøre, sier miljøansvarlig Jacob Rolland i Kiwi.

Grønt Punkt Norge administrerer returordningen for plast, metall og glass i Norg. De mener Carlsberg-Ringnes innovasjon kan utgjøre en forskjell i kampen mot den unødvendige plasten globalt.

– Vi er glade for at en så stor global aktør som Carlsberg tar ansvar og fjerner unødvendig plast ved å ta i bruk miljøinnovasjon. Det er når store selskaper bestemmer seg for å gjøre dette at det virkelig monner. Dette er et eksempel på at fremtidens emballasje er smartere, mer innovativ og bærekraftig, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.

Norge og Storbritannia er de første som tar i bruk denne revolusjonerende og innovative teknologien. Allerede nå er planleggingen i gang for en større investering i nye pakkemaskiner og ombygging av Ringnes sitt anlegg på Gjelleråsen i Nittedal kommune for å kunne tappe og pakke boksene med den nye teknologien.

– Det er et omfattende, komplisert og relativt dyrt prosjekt, men målet vårt er å kunne tilby alle våre seks- og firepakninger med brus og øl med Snap Pack innen utgangen av 2020, sier Ringnes-sjef Anders Røed.

Powered by Labrador CMS