Nyheter

– Når ting går ned i så mange timer blir man svett i panna og klam i hendene. Men alle kvinner og menn har stått ved pumpene og bidratt til at dette skulle løse seg, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge om gårsdagens dataproblemer. Illustrasjonsfoto

Bedre flyt i Coops datasystemer

Publisert Sist oppdatert

(Saken er oppdatert)

Etter en særdeles hektisk mandag, der mer eller mindre alle datasystemer lå nede, er Coop Norge tilbake på sporet igjen.

Kundene merket særlig problemene i forbindelse med betaling, ettersom Coop-butikkene var tvunget til å benytte den mer tidkrevende reserveløsningen på betalingsterminalene. I løpet av mandag kveld ble det imidlertid klart at betalingsterminalene fungerte som normalt igjen.

Ellers var det lenge ikke mulig å løse inn bonger, bruke Coopay og flere andre funksjoner, men etter det Dagligvarehandelen erfarer, skal det aller meste nå fungere som normalt.

– Det stemmer, nå er ting oppe og går igjen, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge, som beskriver det siste døgnet mer eller mindre som et langt krisemøte.

– Dette har tatt mye tid og ressurser, og her er det veldig mange har stått på hele døgnet. Ikke minst gjelder dette våre dyktige IT-folk, som har jobbet på spreng for å finne og rette opp feilen. Datasvikten har også påført butikkene mye ekstraarbeid, og i dag mange har kommet ekstra tidlig på jobb både på hovedkontoret og i butikkene for å få ting på plass. Det viser at i Coop står vi sammen og folk trår til når det behøves, sier Kristiansen.

– Hva har vært den største utfordringen?

– Det er klart det blir litt dramatisk når betalingsterminalene må over på reserveløsning. Hver terminal har en begrensing på hvor mange transaksjoner den kan gjøre via reserveløsning, og det er også en øvre beløpsgrense på 1500 kroner. Og 1500 kroner er ikke veldig mye i vår bransje, særlig om man går i de større butikkene og har tenkt å fylle opp kurven.

– Har dere tapt penger på dette?

– Det tror jeg ikke. Det var ingen butikker som ble nødt til å stenge, ettersom vi fikk rettet opp betalingsløsningene i går kveld. Det kan selvfølgelig ha vært en og annen som snudde i døra på grunn av kø i kassa, men det ser ut som dette har gått veldig bra.

– Får dette følger for butikkene utover i uken?

– Ja, for når det sentrale IT-systemet går ned, rammes også alle våre interne systemer, som varebestilling. Vi har fått kontroll på dette nå, men det betyr at det vil bli noe forsinkelse på leveranser ut i butikk, og at det kan bli litt utplukka på enkelte produkter, sier kommunikasjonssjefen.

– Har dere identifisert feilen?

– Våre IT-folk har en sterk formening om hva som har skjedd, og de fortsetter å jobbe med saken frem til de er sikre. Det er viktigste nå, er å sørge for at det ikke skjer igjen.

– Dere er ikke blitt hacket?

– Nei, og det vil jeg presisere: Det er absolutt ingenting som tyder på at noen har forsøkt å bryte inn i systemene våre.

– Flere kunder har ytret noe frustrasjon i sosiale medier over at Coopay ikke virket i går. Det går det kanskje an å se litt positivt på?

– Ja, det vil jeg si, for vi startet utrullingen av Coopay for mindre enn to uker siden. Det viser at vi har lansert en tjeneste kundene ønsker seg, og midt i all elendigheten er det jo bra den ble etterlyst og savnet så fort, konkluderer Harald Kristiansen.

Powered by Labrador CMS