Nyheter

Nå blir tilbakekallingsrutinene heldigitale gjennom ReCall. Se introduksjonsvideoen nederst i artikkelen.

Bedre kontroll ved tilbakekalling

En ny, nettbasert tjeneste fra Tradesolution, skal sørge for at tilbakekalling av varer gjøres raskere, tryggere og mer effektivt enn før.

Publisert Sist oppdatert
Konstituert direktør Trygg Vare og EMV i Coop, Madelene Brogren Lid (bildet), har også vært delaktig i testgruppen og ser stor nytte i lanseringen.

Den nye nettbaserte tjenesten ReCall bygger på rammeverket for sporing i STAND (Standardiseringsutvalget for Norsk Dagligvarebransje).

Prosjektgruppen bestående av deltakere både fra leverandørsiden og handelen deltatt i utviklingen av ReCall i over ett år. Etter en periode med testing og justering ble tjenesten offisielt lansert mot dagligvarebransjen nå i august. Fra 1. januar 2020 vil den nye portalen gjelde for tilbakekalling og tilbaketrekking av matvarer, og erstatte PDF-varslingsskjemaet i STAND.

Inntil 300 årlig

– Det årlige anslaget for tilbakekalling og tilbaketrekking av produkter i Norge er rundt 200-300 tilfeller. Disse omfatter alt fra designfeil på forpakning til helseskadelig innhold i varene. Uansett alvorlighetsgrad støtter ReCall prosessen, og sørger for rask, trygg og effektiv kommunikasjon mellom leverandør og kjede. Dermed økes også sikkerheten for forbrukerne, sier leder for drift og support i Tradesolution, Stefan Lid.

Han mener det er mange fordeler med at det manuelle PDF-varslingsskjemaet nå blir erstattet av en heldigital løsning.

Alt på ett sted

– I tillegg til en rask og effektiv kommunikasjon mellom partene, blir selve registreringen også forenklet og kvalitetssikret ved at den nødvendige produktinformasjoner hentes direkte fra EPD-basen, forteller Lid.

Alle involverte kjeder og grossister som er registrert i ReCall vil raskt få informasjon om produktet og omfanget.

– En annen stor fordel er at ReCall samler all dialog mellom partene på ett sted, noe som gjør at man unngår ukoordinerte e-poster i øst og vest. All kommunikasjon innenfor ReCall blir logget og lagret, og dermed kan man følge historikken til enkeltprodukter når dette er nødvendig, sier Stefan Lid.

Fornøyde brukere

Beate Furuto Folgerø er Kvalitetssjef produkt i Nortura og var med i prosjektgruppen under utviklingen av ReCall og har gitt innspill og testet portalen det siste halvåret.

– Tidligere måtte vi kontakte mange på telefon eller e-post når det oppstod tilfeller av tilbakekalling/tilbaketrekking, noe som var tidkrevende og lite gunstig. Å ta en telefon under slike prosesser kan fortsatt være lurt, men det som er best med nye ReCall er at vi nå har en felles plattform som samler all kommunikasjon på en rask og effektiv måte. Dermed er slike prosesser mindre sårbare og mer effektive når flere personer er involvert, sier Folgerø.

– Litt barnesykdommer har det vært, men nå fungerer portalen fint. At ReCall er nyttig for bransjen er det liten tvil om, slår Folgerø fast.

– Sparer tid og unngår misforståelser

– At ReCall forenkler denne prosessen, er rimelig klart. Vi får varslinger gjennom portalen så fort leverandør har begynt å jobbe med en sak, noe som gjør prosessen sikrere enn med et manuelt utfylt skjema. Dessuten unngår vi misforståelser og at ting trekker ut på tid, og dermed får butikker og transportører håndtert aktuelle produkter så raskt som mulig, sier Madelene Brogren Lid.

Gjelder alle

Powered by Labrador CMS