Nyheter

Flytter varetransporten i Nordland fra vei til tog

ASKO har i lengre tid jobbet med å finne gode løsninger for leveranser til Nordland og Bodø, for å redusere miljøbelastningen og transportkostnadene. Nå har de funnet løsningen, og ASKO Midt–Norges varetransport fra Trondheim til Bodø flyttes fra vei til tog.

Publisert Sist oppdatert

Samarbeidet mellom ASKO, CargoNet, Meyership og Nova Sea vil årlig gi 13.000 færre trailere på veiene i Nordland. Utover ASKO og Nova-Sea sitt eget transportbehov, vil den totale kapasiteten og potensialet for andre kunder også øke, med 52 trailere i daglig transport til og fra Nordland. Toget vil ha daglige stopp i Mosjøen, og med dette gjenopprette et daglig togtilbud i Sør- og Midt-Helgeland. For Mo i Rana, Fauske og Bodø vil den totale godstogkapasiteten øke med 50 prosent. De ekstra togavgangene starter 1. april.

Selv om hovedtraséen er Trondheim–Bodø tur/retur, har CargoNet også mulighet for å kjøre godset helt til Oslo.

– Avtalene gjør at vi nå kan overføre mer av vår varetransport fra vei til bane. På den måten sparer vi både veinettet, kostnader og miljø, sier administrerende direktør Jørn A. Endresen i ASKO Midt-Norge.

CargoNet er også godt fornøyd med avtalen.

– At ASKO ønsker miljøvennlige og effektive transportløsninger og har valgt å øke samarbeidet med CargoNet ytterligere, tyder på at kvaliteten i våre leveranser er gode. Vi er stolte over den tilliten vi blir vist og gleder oss til å kjøre enda flere godstog, sier administrerende direktør i Erik Røhne i CargoNet.

Powered by Labrador CMS