Nyheter

Foto: NTB Fredrik Hagen.

Kreditt- og betalingsmarkedet i april: Bank i butikk på Kiwi og Meny

Publisert Sist oppdatert

Kontaktløs grense økt, nye kort og bank i butikk er blant sakene som har vært i høysetet denne måneden. Forbrukerportalen Dinero.no oppsummerer nyhetsbildet månedlig, og dette er noe av det som skjedde i april:

1. Nye American Express-kort tilgjengelige

I slutten av april ble de nye American Express-kortene Green, Gold og Platinum tilgjengelig. Det skjer omtrent et halvt år etter at det amerikanske finanskonsernet ga ut SAS American Express-kortene for egen maskin.

Bakgrunnen for utgivelsen var at distribueringsavtalen med DNB utløp, og Amex så dermed sitt snitt til å utstede kortene selv, denne gangen som fakturerings- snarere enn kredittkort.

– Vi har tatt avgjørelsen i sammenheng med at vi går inn i markedet i egen regi. Vi kan komme til å gi ut kredittkort i framtiden, men det finnes et antall aspekter å ta hensyn til – blant annet det juridiske – sier direktør Fredrik Sauter i American Express Nordic til Dinero.no.

2. Kontaktløs grense økt til 400 kroner

Kontaktløse betalinger er også i vinden, og fra og med 1. apriløkte grensen for uautorisert «tæpping» fra 200 til 400 kroner. Det betyr at du ikke trenger å taste PIN-kode for beløp på inntil 400 kroner.

– 80 prosent av BankAxept-transaksjoner er under 400 kr. For kontaktløs betaling er det 95 prosent. Det siste skyldes antagelig hvilken type butikker som har aktivert [terminalene] først, samt at mange tror at man bare kan tæppe med BankAxept-kortet under 200 kroner, sa Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps, til Dinero.no da nettstedet omtalte saken.

Gjennomsnittsbeløpet for kortbetaling ligger på 320 kroner, og med opprustning av betalingsterminaler fra og med neste år vil du kunne betale kontaktløst overalt hvor du kan betale med kort.

– Antall transaksjoner har det siste året økt i snitt cirka 20 prosent hver måned. Etter at det kom en betydelig mengde kontaktløse kort i markedet og mange butikker har åpnet opp for kontaktløs betaling har økningen vært veldig god. I mars i år passerte vi 11 millioner kontaktløse BankAxept-transaksjoner på en måned, mens vi for ett år siden kun hadde litt over 1 million transaksjoner på en måned, sier Kjærnes.

3. Mobilbetaling firedoblet i 2018

Antall mobilbetalinger her til lands har økt betraktelig etter lanseringen av Apple og Google Pay. Bare i 2018 økte denne typen transaksjoner med 400 prosent i butikk og 40 prosent på netthandel, ifølge tall fra Adyen.

Globalt utgjør snittet for mobilbetalinger 1,75 prosent av den totale handelen, mens Apple og Google Pay kun står for 1,25 prosent av nett- og mobilhandel i butikk her til lands. Selv om dette er en økning på 0,5 prosentpoeng sammenlignet med fjoråret, er Norge altså fremdeles under gjennomsnittet.

– Med mobilbetaling kan netthandel foregå overalt, også inne i tradisjonelle butikker. Dette kan gjøres både i digitale lommebøker, i nettleser eller i app. Forhandlere som ønsker å knytte sammen sine betalingskanaler bør vurdere hvorvidt mobilbetaling kan styrke deres omnikanal-strategi, sier Tobias Lindh, sjef for Adyen i Norden og Baltikum.

4. Kortbruken økte i mars

Siden mars i fjor har kortbruken i Norge økt med seks prosent, viser tall fra Nets og BankAxept. Antallet transaksjoner lå på 160,8 millioner, og det ble handlet for rundt 50,5 milliarder kroner totalt.

– Statistikken viser en kraftig økning i bruken av kort sammenlignet med tilsvarende måned i fjor. Årsaken til den sterke veksten skyldes at i fjor kom flere av påskens helligdager i mars. Påskehandelen som i fjor var i mars er trolig også årsaken til at det kun er en liten vekst i omsetningen ved kortbruk, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge i en pressemelding.

5. Bank i butikk tilgjengelig på Kiwi og Meny

DNB har valgt å avslutte sitt samarbeid med Posten, og inngår i stedet en avtale med Vipps og BankAxept om å gi tilgang til bankens tjenester i NorgesGruppen-butikkene Kiwi, Meny, Spar og Joker i løpet av nyåret 2020. I alt vil 1400 butikker åpne for tjenesten.

– Den nye «Bank i Butikk»-løsningen vil innebære at kundene på en enkel måte kan sette inn og ta ut kontanter via dagligvarebutikkenes bankterminaler. Løsningen krever at kundene må identifisere seg med bankkort og PIN. Dette gjør det tryggere for kundene samtidig som det gjør det vanskeligere for kriminelle å utføre økonomisk kriminalitet, sier Ingjerd Blekeli Spiten, sjef for personmarkedet i DNB viabankens hjemmeside.

Powered by Labrador CMS