Nyheter

Foto: Heiko Junge / Scanpix

Nortura halverer sortimentet

Publisert Sist oppdatert

Nortura rydder i eget hus for å tjene mer penger. Over halvparten av varene skal ut av produksjon, mens bestselgere, varer med god inntjening og nyheter skal prioriteres, skriver Nationen.

Av de over 2300 enkeltvarene som Nortura produserer, står om lag 340 for over 80 prosent av salget. I den andre enden står nær 1100 varer for bare 1 prosent av salget.

– Det sier seg selv at vi ikke kan fortsette med dette. Det møter vi forståelse for også hos dagligvarekjedene. Så lite salg som enkelte produkter har, viser at de er lite etterspurt av både forbrukere og kjeder, sier konstituert visekonsernsjef Lisbeth Svendsen i et utvidet eierbrev fra Nortura til bøndene som både eier og leverer kjøtt til bondesamvirket.

Ifølge Svendsen skal Nortura nå redusere antallet produkter fra 2300 til rundt 1000. Det vil gi rom for effektivisering, både innen administrasjon, produksjon og logistikk, i tillegg til å redusere svinn. Effektiviseringen skal gi effekt i slutten av 2019. I samme eierbrev sier konserndirektør Harald Bjerknes at merkevarene Prior og Gilde står sterkt blant forbrukerne og gir gode forutsetninger for vekst innenfor allerede etablerte posisjoner og i nye segmenter.

Powered by Labrador CMS