Nyheter

Nyt Norge fyller ti år

Publisert Sist oppdatert

På fredag fyller Nyt Norge ti år. Administrerende direktør Nina Sundqvist i Matmerk mener det offisielle informasjonsmerket for norsk mat og drikke dekker et stort behov for forbrukeren.

– Vi ser at forbrukeren er opptatt av norsk mat. På ti år har vi klart å bygge opp et stabilt merkenavn fra å være helt ukjent. Tall fra 2018 viser at 89 prosent av forbrukerne kjenner Nyt Norge-merket, sier Sundqvist.

Nyt Norge tippet i den siste uken av april hadde 4000 mat- og drikkeprodukter som var godkjent for å bruke merket. Produktene kommer fra 90 produsenter og leverandører rundt om i landet. Ifølge direktøren ser 33 prosent aktivt etter Nyt Norge-merket når de handler mat.

– Alle foretrekker mat som er produsert i sitt eget land. Vi garanterer at forbrukeren får norske råvarer, at bonden har fulgt norske regler og kan dokumentere det og at maten er produsert og pakket i Norge.

Les mer i neste utgave av Dagligvarehandelen!

Powered by Labrador CMS