Nyheter

Konsernsjef Peter Ruzicka. Foto: Audun Braastad, NTB scanpix

Oppløftende for Orkla

Publisert Sist oppdatert

Orklas driftsresultat økte med 14 prosent til 1,020 milliarder kroner i første kvartal 2019. Driftsinntektene økte med 5 prosent til 10,17 milliarder.

Merkevarevirksomheten hadde fremgang i driftsresultatet på 10 prosent og organisk salgsvekst var på 0,9 prosent. Orkla Foods hadde organisk vekst i de fleste markeder, mens Orkla Confectionery & Snacks oppnådde fremgang i Norge, Finland og Danmark. Spesielt var det vekst i Norge som følge av reversert sukkervareavgift.

Orkla Food Ingredients opplevde en tidlig start på iskremsesongen og leverte et solid driftsresultat. Orkla Care hadde driftsresultat på nivå med fjoråret, men det var svak topplinjeutvikling.

– Orkla har hatt et oppløftende første kvartal med fremgang i driftsresultatet og organisk vekst. Vi er nå godt i gang med den nye strategiperioden, og vårt fokus på kort sikt vil være å forbedre driftsmarginen. Det er derfor gledelig å se at vi leverer marginforbedring og vekst i driftsresultatet. Vi har også gjennomført flere viktige oppkjøp, deriblant kjøpet av den finske restaurantkjeden Kotipizza Group, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka i en pressemelding.

Orkla Foods har avtalt å kjøpe det svenske selskapet Lecora, som blant annet produserer fryste og kjølte vegan- og vegetarretter til storhusholdningsmarkedet. Orkla Foods gjennomførte i tillegg kjøp av 43,5 prosent av aksjene i det portugisiske selskapet Asteriscos e Reticências, S.A, som selger fermenterte te-baserte helsedrikker under merkevaren Captain Kombucha. Orkla Food Ingredients har avtalt å kjøpe majoriteten av aksjene i det greske selskapet Stelios Kanakis Industrial and Commercial S.A., som er markedsledende innen salg og distribusjon av konditor-, bakeri- og iskremingredienser. Orkla Food Ingredients har også avtalt kjøp av Zeelandia Sweden AB, som er en betydelig leverandør av margarin, vegetabilske oljer og bakeriingredienser.

Orklas resultat før skatt økte med 12 prosent til 990 millioner kroner i første kvartal 2019. Resultat pr. aksje (justert) økte med 21 prosent til 0,85 kroner.

Powered by Labrador CMS