Nyheter

Foto: Wolfmann

Salg av usunn mat øker i selvbetjente butikker

Publisert Sist oppdatert

Salg av usunne varer går opp med 10 til 15 prosent i butikker med selvbetjente kasser. Når ingen ser på, kjøper vi mer godteri, chips og brus.

Det viser en ny forskning fra NHH.

– Det som er godt kjent, er at vi bruker matvarer for å si noe om oss selv. Når vi går på restaurant sammen med andre, bestiller vi gjerne mat for å imponere, utfra et ønske om å fremstå på bestemte måter, sier Andreas Olden, doktorgradsstipendiat ved Institutt for foretaksøkonomi til NHH Bulletin.

Det var NRK som omtalte saken først.

Olden har i sin studie sammenlignet handlemønsteret i butikker med selvbetjente kasser med butikker uten, og funnene er tydelig. Han sier når butikker innfører selvbetjente kasser, øker salget av potetgull, brus, godteri og andre typer usunne varer relativt til andre produkter, som melk.

– Jeg tror en viktig forklaring er at vi opplever det som litt flaut å kjøpe alle disse usunne varene og at vi derfor synes det er lettere å ta med oss chips og brus når vi går i en automatisk kasse. I en tradisjonell butikk står du i kø med mennesker rundt deg, og legger i tillegg varene dine på båndet, en etter en så alle kan se dem. Når personen i kassen i tillegg er et kjent ansikt, kan dette gi en ubehagelig følelse av å bli observert.

Kjøpmannen på Rema 1000 Nygårdsgaten i Bergen Knut André Sagstad, forteller til NRK at de selvbetjente kassene er populære. De innførte kassene for en måned siden.

– Nesten 40 prosent av vår totale omsetning går igjennom de selvbetjente kassene, forteller han, og understreker at de ikke legger seg opp i hvilke varer kundene handler.

Powered by Labrador CMS