Butikk i praksis

Mindre svinn i butikkene

To undersøkelser gjennomført av Nofima og Opinion viser at mellom 25 og 42 prosent av forbrukerne kaster mindre mat etter koronautbruddet. Hvordan har dagligvarebutikkene redusert matsvinnet etter koronautbruddet?

Publisert Sist oppdatert

Bærekraftsansvarlig Per Løberg Eriksen i Coop Norge forteller at svinnet er vesentlig redusert i forhold til omsetningen.

– Våre svinnreduserende tiltak virker. Videre er det sannsynlig at endringene i handlemønster under koronaen også virker inn. Kundene handler sjeldnere, men mer, og planlegger handlingen bedre, sier Løberg Eriksen, som forteller at relativt svinn er redusert med rundt 12 prosent fra 1. januar til 30. august, sammenlignet med samme periode i fjor.

For Coop Norge er det som tidligere frukt og grønt og brød som er de største svinnkategoriene. Løberg Eriksen forteller at de ser en gledelig utvikling med lavere relativt svinn når det gjelder brød.

Bedre rutiner

Sammenlignet mot samme periode i fjor har Kiwi hittil i år redusert matsvinnet med 18 prosent.

– I Kiwi hater vi å kaste mat. Det føles etisk galt, det er et miljøproblem og det er dårlig butikk for oss. Vi jobber hele tiden for at det skal kastes så lite som mulig, og fra 2015 til 2019 reduserte vi eget matsvinn med over 40 prosent. Målet har vært å redusere eget matsvinn med 50 prosent fra 2015 til 2025, og her er vi på god vei. I 2020 har vi redusert dette med 48 prosent sammenlignet med 2015, sier kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen.

Hun mener store deler av reduksjonen er knyttet til bedre rutiner og verktøy i butikk som datovarsling og databar.

– Andre viktige tiltak har vært nedprising av varer med kort holdbarhet, investering i automatisk varebestillingssystem og avtaler med Kirkens Bymisjon og andre veldedige organisasjoner. Alle butikkene våre har en rutine for å prise ned varer til halv pris dersom de er på vei til å gå ut på dato. Vi har som kjent en høy omsetningsvekst hittil i år, og det spiller også inn når det dreier seg om svinn.

– Omtrent som før

De første korona-ukene opplevde Meny en nedgang i svinnet som følge av hamstring og en del tomme hyller.

– Nå som situasjonen har stabilisert seg, ser vi at svinnet er omtrent som før koronaen målt i kilo. Svinnet er riktignok mindre enn før, om man ser det i forhold til omsetningen vår, som har økt, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny.

Foto Opptatt av svinn: Hos Extra Nesset på Vinterbro er de ansatte opptatt av matsvinn. Her står låseansvarlig Kristian, butikksjef Karen Økland og assisterende butikksjef Stian foran tallene for svinn og nedprising.

– Unødvendig kostnad

En butikk som gjør mye mot svinnet, er Extra Nesset på Vinterbro. De har en nedprisingsandel på 80 prosent, som betyr at 80 prosent av maten som skal svinnes, blir nedpriset og solgt.

– Jeg er veldig opptatt av svinn. Det er en unødvendig kostnad. Ved å ta riktige bestillinger, holder vi svinnet nede. Vi har også gode rutiner for nedprising. Vi bruker en app som er i Coops systemer, for å holde kontrollen. En dag i uken, hos oss på tirsdager, går vi en runde i butikken og registrerer alt i kjølediskene som går ut på dato til og med neste onsdag. Hver morgen går vi igjennom datooversikten slik at vi kan plukke ut varene og prise dem ned, sier butikksjef Karen Økland, som åpnet Extra-butikken i oktober i fjor.

Tips: Bruk hjelpemidler

Extra-butikkens totale svinn ligger på 1,7 prosent. Det synes butikksjefen er et godt tall.

– Det er bedre enn måltallet vårt. Vi er en ny butikk, og ser at det har blitt mindre svinn utover året. De siste ukene har snittet blitt mye lavere.

– Hva er dine beste tips for å unngå matsvinn?

– Bruk hjelpemidler. Vi bruker app, men det var egentlig akkurat det samme som for mange år siden da vi brukte papir. Butikker som ikke tar i bruk hjelpemidler, bør gjøre det, råder Økland til.

Mette Nygård Havres beste matsvinn-tips

  1. Ha god kontroll på vareflyten. Både det som kommer inn, og det som går ut av butikken. Dette er alfa omega for å redusere svinnet.
  2. Sørg for at den nedprisede disken med varer ser tiltalende ut. Den må være ryddig og oversiktlig. Da blir det enda lettere å få kundene til å bli nysgjerrig på den - og kjøpe maten som nærmer seg dato.
  3. Få kundene med på laget. Sett opp skilt rundt i butikken som forteller at dere er matreddere. Gi gode matreddertips til kundene. Del gjerne oppskrifter fra de ansatte.
  4. Ha avtale med Too Good To Go.
Powered by Labrador CMS