Butikk i praksis

Dagligvarebransjen har lagt til rette for gode smitteverntiltak, slik at det er trygt å handle påskematen. Et av tiltakene er å holde én meter avstand. Foto: Stian Lysberg Solum, NTB scanpix og Gorm Kallestad, NTB scanpix

Slik sikrer dagligvarebransjen en trygg påskehandel

Påsken er en tid for god mat, også når den feires hjemme i stedet for på hytten. Dagligvarebransjen har lagt til rette for gode smitteverntiltak, slik at det er trygt å handle påskematen.

Publisert Sist oppdatert

− De ansatte i dagligvarebutikkene har jobbet svært hardt den siste tiden, og fortjener avslappende påskedager med familien sin. Et godt smittevernregime kan opprettholdes uten å utvide åpningstider og areal i påsken. Også av hensyn til de ansatte, anbefaler Virke dagligvare at butikkene ikke søker om utvidete åpningstider i påsken, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare i en pressemelding.

Smitteverntiltak er prioritert høyt, og dagligvarebransjen følger påleggene fra myndighetene. Det innebærer alt fra strenge hygienetiltak, informasjon til kunder om hvilke smitteverngrep de selv bør ta når de handler, og tiltak for å sikre at folk ikke står for tett i kø.

Foto Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

− Vi forventer en annerledes påskehandel i år. Dels får vi ikke den store utfartshandelen, som vanligvis skjer når folk gjør seg klare til å reise på hytten. I tillegg jobber mange hjemmefra. Derfor anbefaler vi kundene å planlegge påskehandelen godt, inklusiv til dagene før påske. Det gjør det lettere å sikre at kundene ikke står for tett i dagligvarebutikkene, mener Størksen.

Dagligvarebransjen har allerede slått fast at det ikke kan være mer enn åtte personer samtidig i de minste butikkene. I tillegg settes det i verk en rekke andre tiltak for at folk skal holde nok avstand til hverandre.

− Flere av butikkene vil ha handleverter til stede under de travleste periodene. Handlevertene vil bidra både til at folk føler seg velkommen, og at det ikke er for mange i butikken til enhver tid. Samtidig har mange butikker hengt opp plakater med informasjon til kundene, og flere har avstandsmarkører på gulvet, for å minne kundene om å ikke komme nærmere andre enn en meter. I tillegg har mange satt opp pleksiglass foran kassene, for å beskytte ansatte, sier Størksen.

Powered by Labrador CMS